به گزارش پایگاه خبری نشان :

سهام عدالت در واقع سبدی از سهام دولت است . هدف از ایجاد طرح سهام عدالت کمک به قشر ضعیف جامعه بود . سهام عدالت باعث افزایش سهم های بخش تعاونی در اقتصاد ایران شد . سهم عدالت به مرحله پرداخت سود رسیده است . در ادامه در سایت نشان به جاماندگان سهام عدالت و نحوه گرفتن سهام میپردازیم .

سهام عدالت یک برنامه‌ی دولتی است که در سال ۱۳۹۰ با هدف بهبود توزیع درآمدهای نفتی در ایران آغاز شد. این برنامه به معنی واگذاری سهامی از شرکت‌های دولتی به مردم بود، که در این صورت از فروش این سهام، مردم سودی به دست می‌آورند. برای این منظور، ابتدا شرکت‌های دولتی بر اساس ارزش دفتری خود مقداری سهام به صورت رایگان به مردم واگذار شد. سپس، این شرکت‌ها از افراد حقیقی و حقوقی خریداری‌شده و سرمایه‌گذاری در آن‌ها انجام شد. مزیت این برنامه برای دولت این بود که با واگذاری سهام، بخش عظیمی از دارایی‌های دولتی به دست مردم رسید و همچنین با فروش سهام، می‌تواند به منابع مالی بیشتری دسترسی داشته باشد. به طور کلی، برنامه سهام عدالت با هدف بهبود توزیع درآمدهای نفتی در ایران آغاز شد، اما با چالش‌هایی روبه‌رو شد. با وجود این، برنامه سهام عدالت ۲ با بهبودهایی که در آن انجام شد، تلاش می‌کند تا چالش‌های قبلی را برطرف کند و به دلیل حضور بیشتر سهام‌داران، نتیجه‌ی بهتری داشته باشد. به عنوان یک برنامه اقتصادی، سهام عدالت هدف از دسترسی به منابع مالی بیشتر و همچنین بهبود توزیع درآمدهای نفتی در کشور را داشته است. با وجود چالش‌هایی که با آن مواجه شده است، سهام عدالت یکی از بزرگترین برنامه‌های فروش سهام در جهان است. در نهایت، برنامه سهام عدالت به دلیل پویایی و تغییرات مداوم در بازار سرمایه، به عنوان یک برنامه اقتصادی حائز اهمیت است. اما برای اینکه به صورت کامل از آن بهره‌مند شود، لازم است که فرایندهایی که باعث چالش برای سهام‌داران می‌شوند، بهبود یابند و شفافیت بیشتری در ارزش واقعی شرکت‌ها و قیمت سهام‌ها فراهم شود.ما در سایت سرگرمی روز بروزترین اخبار از سهام عدالت و سود سهام عدالت را برای شما قرار میدهیم در ادامه به جدیدترین اخبار از سهام عدالت میپردازیم.

 

 ارزش سهام عدالت 532 هزار تومانی امروز 3 مهر 1402 با کاهش 171 هزار و 748 تومان به 11 میلیون 67 هزار و138 تومان رسید.

شاخص کل بازار بورس نیز با 17331 واحد کاهش در ارتفاع 2.101.015 و شاخص هم  وزن در ارتفاع 716.595 واحدی قرار گرفته است.

بیشترین تاثیرگذاری بر شاخص بازار بورس از طریق نمادهای فولاد،فملی،شپنا،شستا،شبندر،فارس،خودرو صورت گرفت و شاخص های صبا،آریا،خدیزل،انتخاب،شگویا،زاگرس،شاوان بیشترین تاثیر را بر شاخص بازار فرابورس گذاشتند. اغلب نمادهای موجود در پرتفوی سهام عدالت در معاملات امروز با کاهش قیمت مواجه شدند.

پس از پایان معاملات امروز بازار بورس ایران (3 مهر 1402) ارزش سهام عدالت 532 هزارتومانی دارندگان این سهام به 11 میلیون و67 هزار و138 تومان رسید.

جاماندگان سهام عدالت چند نفر هستند؟

سال گذشته سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به‌عنوان جامانده سهام عدالت شناسایی شد. بر همین مبنا مقرر شد به هر کدام از جاماندگان سهام عدالت، ۱۰ میلیون تومان سهام تخصیص یابد که البته در نهایت، رئیس وقت سازمان خصوصی‌سازی از درخواست لغو تصویب‌نامه تخصیص سهام عدالت به جاماندگان خبر داد.

حسین قربان زاده، رئیس سازمان خصوصی سازی آن زمان در مورد دلیل این درخواست توضیح داده بود که حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به‌عنوان جامانده سهام عدالت شناسایی شده‌اند که این موضوع به ۳۵ هزار میلیارد تومان منابع نیاز دارد، درحالی‌که طبق تصویب‌نامه هیات وزیران قرار است دو درصد سهام بانک ملت، سه درصد از سهام بانک تجارت و ۲.۷ درصد از سهام بانک صادرات مشمول این واگذاری شوند و باید گفت منابع در نظر گرفته شده، منابع موردنیاز را پوشش نمی‌دهد.

سرانجام پیگیری‌های تیتر کوتاه منجر به پاسخ سخنگوی سهام عدالت شد و در همین باب اکبر حیدری تشریح کرد:  احتمال دارد پس از نهایی شدن و اتخاذ تصمیماتی که در جریان است، تغییراتی اساسی رخ دهد و با صحبت‌های منتشر شده در این تاریخ مغایرت داشته باشد. در پی این تغییرات اساسی تمام موضوعات از قبیل تخصیص سهام عدالت به جاماندگان و تقسیم سود سهام عدالت در انتظار تصمیم هیئت دولت قرار می‌گیرد، در نتیجه برای وصول پاسخ غایی با کمال پوزش باید هفته آینده مصاحبه صورت گیرد.

هابیل خاوری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با تیتر کوتاه تشریح کرد: فعالان بورسی به دنبال سروسامان گرفتن سهام عدالت هستند، هم‌زمان با موج صعودی خوب بازار که تا اواسط اردیبهشت هم ادامه داشت بسیاری معتقد بودند که سهام عدالت باید بازگشایی شود تا بازار عمق پیدا کند و صف خرید تشکیل نشود تا به تعادل معاملات کمک کند. از طرفی مشاوره سابق رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت (پیمان حدادی) در صفحه شخصی خود کف و سقف تکنیکالی برای شاخص کل معرفی می‌کرد. در واقع در حق سهام‌داران سهام عدالت ظلم می‌شود، بخشی صرفاً سهام‌دار هستند و معامله انجام نمی‌دهند؛ ولی عده‌ای اقدام به سرمایه‌گذاری کردند.

 وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری افراد از سال ۹۹ آغاز شد و بسیاری درگیر سهام‌داری شرکت‌های استانی شدند. اگر مجامع شرکت‌های استانی وجاهت قانونی ندارد، باید منحل شود تا نماد شرکت‌ها در پرتفوی اشخاص قرار گیرد تا خودشان درباره سهام تصمیم بگیرند. اگر وجاهت قانونی دارد که معتقدم برگزاری مجمع و تقسیم سود بیش از ۲ ساعت زمان نمی‌برد. من به شخص هنوز موضوع بسته‌بودن سهام عدالت را متوجه نیستم.

سهام عدالت

آزادسازی سهام عدالت را با عرضه اولیه جایگزین کنید

 این فعال بورسی اظهارکرد: در مقطعی از زمان سازمان بورس اطلاعیه را منتشرکرد پیرامون اینکه فعالان مالی در هر استانی یا شهرستانی که مایل هستند، برای عضویت در هیئت‌مدیره یا انتخاب به‌عنوان مدیرعامل رزومه ارسال (عده زیادی رزومه ارسال کردند) کنند؛ اخذ رأی هم برای این انتخابات مقرر شد از طریق سامانه سجام انجام شود. البته که دیگر خبری از این موضوع هم نیست و کلاً ملغا شده است. درهرصورت موضوع سهام عدالت مسئله گنگی شده است در این صورت بهترین راهکار جایگزینی باز شدن سهام عدالت باعرضه اولیه‌های است که عمدتاً به زیر قیمت عرضه کاهش پیدا می‌کنند. این راهکار حداقل به عمق‌بخشی بازار سرمایه کمک خواهد کرد، چون اعلام می‌شود یکی از دلایل بسته‌بودن آن دفاع از حق‌الناس و جلوگیری از متضرر شدن سهام‌داران سهام عدالت است. البته که سازمان بورس به‌عنوان متولی به بازار جهت‌دهی می‌کند.

با این حال همچنان باید منتظر تأیید هیئت دولت برای تخصیص سهام عدالت به سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از جاماندگان باشیم، البته که همچنان احتمال لغو آن وجود دارد. در مورد تخصیص سهام عدالت به جاماندگان ابهاماتی چون زمان تایید آن از جانب هیئت دولت، میزان بودجه در نظر گرفته شده برای تخصیص، حتی اینکه سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از کدام دهک‌های جامعه هستند و با چه معیاری انتخاب شده‌اند وجود دارد

وی همچنین در مورد اصلاح آئین‌نامه اجرایی سهام عدالت گفت:‌ برخی از مواد آئین‌نامه اصلاح، حذف و یا اضافه شده و یکسری از تبصره‌ها حذف شده‌اند، البته همه مواد آئین‌نامه نیاز به اصلاح ندارد، برخی از موارد مثل انتخاب روش مدیریت مستقیم و غیرمستقیم قبلاً انجام شده و نیازی به تغییر ندارد بقیه موارد هم توسط کارگروه سه نفره سهام عدالت پیگیری می‌شود

حدادی همچنین در مورد اینکه تا کنون چه تعداد از سهامداران عدالت شماره شبا برای دریافت سود اعلام نکرده‌اند، گفت: آمار این افراد در دست شرکت سپرده‌گذاری است، اما بارها اطلاع‌رسانی کرده‌ایم که سهامداران عدالت چه افراد زیر سن قانونی از طریق سرپرست و یا افراد دیگر باید شماره شبای حساب بانکی خود را از طریق سامانه سجام و یا سامانه سهام عدالت اعلام کنند تا زمان توزیع سود به صورت متمرکز سود آنها نیز واریز شود.

رییس سازمان بورس با اشاره به پرداخت سود سهام عدالت در آینده نزدیک اظهار خبر داد.

رییس سازمان بورس با اشاره به پرداخت سود سهام عدالت در آینده نزدیک اظهار داشت: باید شرکت‌های سرمایه‌گذارپذیر این سودهای سهام عدالت را پرداخت کنند و با دریافت این سودها در آینده نزدیک سود سهامداران پرداخت می شود اما امروز نمی‌توان زمان قطعی آن را اعلام کرد.

مجید عشقی درباره بازگشایی نماد سهام عدالت گفت: بازگشایی نماد پس از تشکیل مجامع شرکت‌های استانی انجام خواهد شد اما در حال حاضر اختلاف نظرهایی در نحوه برگزاری مجامع وجود دارد که پس از برگزاری مجامع شرکت های استانی سهام عدالت نماد آن هم بازگشایی خواهد شد.

وی اضافه کرد: البته در یکی دو سال گذشته نیز این بحث مطرح شده بود که گویا منابع در نظر گرفته شد تکافوی اینکه به 5 میلیون نفر، هر کدام 10 میلیون تومان سهام عدالت بدهیم، نمی‌داد. البته به تازگی بر اساس اعلام وزیر اقتصاد نامه‌نگاری‌هایی در این زمینه انجام شده است.

سهام عدالت

حاجی‌وند همچنین در خصوص سازوکار شناسایی و تخصیص سهام عدالت به جاماندگان سهام عدالت اذعان داشت: اطلاعات مربوط به مشمولان کمیته امداد، سازمان بهزیستی و نیز ایثارگرانی که سهام عدالت ندارند، توسط سازمان خصوصی‌سازی به صورت خودکار از نهادهای مربوط دریافت شده و پس از راستی‌آزمایی، اگر تخصیص منابع هم صورت بگیرد به این افراد سهام عدالت اختصاص داده خواهد شد.

مشمولان اقدامی برای دریافت سهام عدالت انجام ندهند

دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت تصریح کرد: نکته مهم این است که کسانی که مشمول کمیته امداد و سازمان بهزیستی هستند و سهام عدالت ندارند، به هیچ جا مراجعه نکنند، هیچ جا ثبت نام نکنند، هیچ مبلغی پرداخت نکنند و این سهام قرار است به صورت خودکار به آنها تعلق بگیرد.

حاجی‌وند گفت: در پورتفوی سهام عدالت 49 شرکت قرار دارند که از این تعداد، 36 شرکت بورسی و 13 شرکت غیربورسی هستند، یعنی 13 شرکت در بازار سرمایه حضور ندارند. بنابراین نخستین پیشنهادی که می‌توانیم در خصوص تخصیص سهام عدالت به جاماندگان داشته باشیم اینست که اگر قرار است به 5 میلیون نفر هر کدام 10 میلیون تومان سهام عدالت بدهند، این تخصیص منابع از سهام دولت در شرکتهای بورسی و حاضر در بازار سرمایه انجام شود.