به گزارش پایگاه خبری نشان :

پله پیما ها دستگاه هایی الکترومکانیکی هستند که برای جابجایی افراد از مسیر پله ها طراحی شده اند. آنها از یک صندلی یا سکو تشکیل شده اند که روی یک ریل حرکت می کند و به افراد دارای مشکلات حرکتی اجازه می دهد تا به راحتی از پله ها و بدون نیاز به کمک دیگران عبور کنند. در اینجا به چند مورد می پردازیم که از طریق آن، پله پیما به سلامتی افراد مبتلا به مشکلات حرکتی کمک می کند.

پله پیما برای سالمندانبهبود استقلال سرنشین

آسانسورهای پله ای آزادی و استقلال را برای افراد فراهم می کند تا بدون اتکا به کمک دیگران در خانه خود از مسیر پله ها تردد کنند. آنها می توانند به راحتی به طبقات مختلف خانه خود، از جمله طبقات بالا یا زیرزمین، بدون هیچ گونه فشار فیزیکی برروی عضلاتشان دسترسی داشته باشند.

افزایش ایمنی افراد در پله ها

بالا رفتن از پله ها برای افرادی که مشکلات حرکتی دارند، به ویژه کسانی که از وسایل کمکی برای راه رفتن استفاده می کنند یا مشکلات تعادلی دارند، می تواند چالش برانگیز و خطرناک باشد. بالابر پله ها خطر سقوط یا حوادثی را که ممکن است هنگام حرکت مستقل از پله ها رخ دهد، از بین می برد.

راحتی

آسانسورهای پله ای با حذف نیاز افراد به نیروی اضافی در سطوح شیبدار ، موجب راحتی افراد در بالا رفتن از پله ها می شود. زیرا افراد مجبور نیستند وزن بدن خود را هنگام بالا رفتن از پله‌ها تحمل کنند. این به ویژه برای کسانی که دارای شرایطی مانند آرتروز، مشکلات قلبی، مشکلات تنفسی یا ضعف عمومی هستند مفید است. 

بهبود آرامش روانی

اینکه افراد به خصوص سالمندان و اشخاص حادثه دیده بتوانند آزادانه در خانه های خود حرکت کنند، می تواند تأثیر مثبتی بر آرامش روانی فرد داشته باشد. بالابرهای پله ای به افراد مبتلا به مشکلات حرکتی اجازه می دهد تا کارهای روزمره خود را مانند قبل انجام دهند ، به تمام قسمت های خانه خود دسترسی داشته باشند و احساس ارتباط و تعامل بیشتری با طرافیان خود داشته باشند. 

افزایش کیفیت زندگی

با فراهم کردن دسترسی آسان به تمام قسمت های خانه، آسانسورهای پله به افراد دارای مشکلات حرکتی این امکان را می دهند که به جای در نظر گرفتن روش زندگی جایگزین مانند پرستار گرفتن یا  جابجایی منزل و نقل مکان با اعضای خانواده، به زندگی مستقل در محیط دلخواه ادامه دهند. به طور کلی، آسانسورهای پله نقش مهمی در بهبود تحرک، ایمنی و کیفیت کلی زندگی افراد با مشکلات حرکتی دارند. آنها یک راه حل عملی برای جابجایی در پله ها ارائه می دهند و به افراد اجازه می دهند استقلال و آزادی خود را در خانه های خود حفظ کنند.

بهترین سیستم پله پیما چیست؟

بهترین سیستم پله پیما

 

ایمن‌ترین مکانیسم در بالابر پله‌ها، سیستم چرخدنده و شانه (Rack & Pinion) است. این مکانیزم به طور گسترده به عنوان بهترین و مطمئن ترین سیستم حرکتی برای اطمینان از ایمنی کاربران محسوب می شود. تمام شرکت های معتبر پله پیما همچون آلفاتک از این سیستم در بالابر پله های خود استفاده می کنند.

سیستم چرخدنده و شانه از دو جزء اصلی تشکیل شده است: شانه که یک میله دندانه دار است که در امتداد ریل راه پله قرار دارد و یک چرخدنده که به موتور بالابر پله متصل می شود. با درگیر شدن این دو با یکدیگر، صندلی به سمت بالا یا پایین حرکت می کند و به سرنشین اجازه می دهد تا به آرامی در طول راه پله حرکت کند.

یکی از مزایای کلیدی این سیستم، توانایی آن در ارائه یک جابجایی امن و پایدار است. دندانه های روی شانه تضمین می کند که در حین کار لغزش یا حرکات ناگهانی وجود نداشته باشد و خطرات احتمالی برای کاربران به حداقل برسد. این امر آن را به ویژه برای افرادی با مشکلات حرکتی یا کسانی که ممکن است نگرانی هایی در مورد تعادل خود داشته باشند مناسب می کند. علاوه بر این، مکانیسم راک پینیون کنترل و دقت عالی را ارائه می دهد. دندانه‌های چرخ دنده در هر دو جزء به گونه‌ای طراحی شده‌اند که کاملاً در کنار هم قرار می‌گیرند و در نتیجه حرکتی نرم و دقیق انجام می‌دهند. این امر تضمین می‌کند که کاربران می‌توانند به راحتی در هر نقطه در طول مسیر خود، بالابر پله‌ را متوقف کرده یا موقعیت خود را تنظیم کنند.

 علاوه بر این، این سیستم در مقایسه با مکانیسم های دیگر به حداقل تعمیر و نگهداری نیاز دارد. قطعات چرخدنده و شانه معمولاً از متریال بادوام مانند فولاد سخت شده ساخته می‌شوند که طول عمر و قابلیت اطمینان بسیار زیادی ایجاد می کند. روانکاری منظم این قطعات به حفظ عملکرد آنها در طول زمان کمک می کند.

 به طور کلی، مکانیزم چرخدنده و شانه در بالابر پله به دلیل جابجایی ایمن، کنترل دقیق و نیاز کم به تعمیر و نگهداری به عنوان یکی از ایمن‌ترین گزینه‌ها برای پله‌ پیما شناخته می‌شود و در هنگام جابجایی از پله ها آرامش خاطر را برای سرنشینان فراهم می کند و به آنها اجازه می دهد تا با خیال راحت به طبقات مختلف خانه و ساختمان خود دسترسی داشته باشند. با مطالعه ی راهنمای خرید پله پیما می توان به اطلاعات کامل تری در زمینه ی بهترین سیستم های بالابر پله دست یافت.

صندلی در پله پیما باید چگونه باشد؟

ویژگی صندلی در پله پیما

 

صندلی بالابر باید طوری طراحی شود که راحتی، ایمنی و  استفاده ی آسان را برای افراد دارای مشکلات حرکتی فراهم کند. در اینجا به برخی از ویژگی های کلیدی که یک صندلی در پله پیما باید داشته باشد می پردازیم :

  •  دسته صندلی: صندلی باید دارای دسته های محکم به عنوان تکیه گاه در دو طرف سرنشین باشد تا به کاربر در سوار و پیاده شدن ایمن کمک کند.
  • کمربند ایمنی: کمربند ایمنی برای محکم کردن کاربر در هنگام جابجابی ضروری است و ایمنی آنها را تضمین می کند.
  • دکمه های کنترل: کنترلر های بالابر پله باید به راحتی در دسترس و کار با آن ساده باشد، ترجیحا دکمه های بزرگ که به راحتی توسط افراد سالمند نیز قابل استفاده باشد.
  •  صندلی چرخان: ویژگی صندلی چرخان به کاربر این امکان را می دهد که صندلی را در بالا یا پایین پله ها بچرخاند و راحت تر سوار یا پیاده شود بدون اینکه به خود فشار بیاورد.
  • طراحی تاشو: برای صرفه جویی در فضا در صورت عدم استفاده، بسیاری از صندلی های بالابر پله را می توان تا کرد.