به گزارش پایگاه خبری نشان :

 

بهترین پرنده برای پرورش با سودآوری بالا و راحت

پرنده‌هایی که پرورش آن‌ها سودآورتر است، کدامند؟ آیا علاقه‌ای به پرورش پرندگان دارید؟ اگرچه دربارهٔ این حوزه به اندازه کافی اطلاعات ندارید، اما برای موفقیت، لازم است بدانید کدام پرنده سوددهی بالاتری دارد و همچنین شرایطی را فراهم کنید که بتوانید زندگی آن‌ها را به خوبی تامین کنید. پرورش پرندگان می‌تواند به عنوان یک سرمایه‌گذاری تمام وقت یا پاره وقت عالی عمل کند. در عین حال، پرندگان خانگی عمر کوتاهتری دارند و باعث عشق و علاقه‌ی عمیق خودداران پرندگان می‌شوند. اگر تصمیم خود را برای پرورش پرنده جدی می‌گیرید، حضور در این مطلب بسیار مفید است.

برای پرورش پرندگان، گونه‌های متعددی وجود دارند اما برخی از آن‌ها بهتر از سایریند. در کل، ریسک نسبت به حوزه‌های شغلی دیگر کمتر است و بر روی روحیه پرورش‌دهنده‌ها تأثیر قابل توجهی دارد. زیرا این فعالیت با موجودات زنده سروکار دارد و برای حفظ سلامتی پرندگان نیازمند استرس‌گیری و اختصاص زمان و انرژی می‌باشد.

عوامل موثر در سوددهی پرورش طیور

قبل از اینکه این پرندگان را معرفی کنیم پرسودترین پرنده برای پرورش برای هر فرد و هر منطقه متفاوت است، مثلا اگر در اصفهان زندگی کنید قطعا شترمرغ یکی از بهترین گزینه هاست اما اگر در هرمزگان یا مازندران زندگی می کنید شترمرغ نمی تواند برای شما گزینه مناسبی باشد. بنابراین به نکات زیر دقت کنید

  • شرایط آب و هوایی محل زندگی شما
  • شرایط محلی که برای پرورش در اختیار دارید ( مساحت ، موقعیت و …)
  • بازارفروش محصول در منطقه شما
  • علاقه ( علاقه بسیار مهم است )
  • سرمایه شما

آیا پرورش طیور و پرندگان به اندازه‌ی سختی آن ارزش دارد؟

بیشتر افرادی که تصمیم به پرورش طیور و پرندگان مختلف دارند، خواستار موفقیت و به دست آوردن سود مناسب پس از سرمایه گذاری اولیه هستند. پرورش پرندگان یک شغل پردردسر است، اما با ریسک کم قابل شروع است. برای پیشگیری از ضرر و زیان، رعایت نکات مهم بهتر است. در آغاز، برای شروع باید هدف خود را مشخص کنید و تصمیم بگیرید که از کدام نوع پرنده به عنوان مورد پرورش انتخاب کنید.

پرندگان به دو دستهٔ زینتی و ماکیان تقسیم می‌شوند. پرندگان زینتی سود بالایی دارند و با قیمت بالا به فروش می‌رسند. البته برای پرورش آنها نیاز به آگاهی و تجربهٔ بالایی دارید. پرندگان ماکیان همان پرندگان بومی هستند که برای استفاده از گوشت و تخم مرغ‌شان مناسب هستند و سود مناسبی در پرورش آنها به دست می‌آید.

برای افزایش موفقیت در انتخاب پرندگان سودآور برای پرورش، بهتر است با افرادی که تجربه زیادی دارند مشورت کنید و بازار را به خوبی بشناسید. همچنین باید مطابق با استانداردهای لازم عمل کنید. به عنوان مثال، استفاده از ابزارهای گرمایشی مناسب، قفس‌های مناسب، سیستم روشنایی، سیستم دفع زباله، و خوراک با کیفیت و خرید مکمل‌های با کیفیت بالا می‌تواند تأثیر بسزایی بر سوددهی کسب و کار شما داشته باشد.

4 تا از بهترین پرندگان برای پرورش و سودآوری

با توجه به تقاضای زیاد برای پرندگان خانگی، می توانید به راحتی درآمد ماهانه‌تان را از طریق پرورش پرندگان تأمین کنید. پرندگان کوچکتر به دلیل عمر کوتاهتر و راحتی پرورش، با استقبال بیشتری مواجه هستند. البته انتخاب نژاد مناسب در تجارت پرورش پرندگان بسیار تأثیرگذار است و هر چه نژاد پرنده‌ی انتخابی بهتر باشد، می‌توانید به تعداد بیشتری از آنها دست یابید.

یکی از نکات مهم دیگر در پرورش پرندگان، انتخاب منطقه‌ای است که برای نوع پرنده انتخاب شده، مناسب باشد. هر پرنده در شرایط و محیط خاصی بهتر رشد و نگهداری می‌شود و انتخاب نوع پرنده با توجه به منطقه می‌تواند تأثیر بسزایی بر سوددهی داشته باشد.

در ادامه با چند نمونهٔ پرنده‌های سودآور برای پرورش آشنا خواهید شد:

۱- بلدرچین

بلدرچین یکی از پرنده‌های بسیار سودآور برای پرورش است. این پرنده در مقابل انواع بیماری‌ها مقاوم است و برای نگهداری و رعایت نکات بهداشتی، به هزینهٔ زیادی نیاز ندارید. همچنین پرورش آن در سالن‌های سنتی بسیار راحت است.

از دیگر مزایای پرورش بلدرچین می‌توان به مصرف کمتر خوراک، تولید تعداد مناسبی تخم و گوشت با کیفیت اشاره کرد. علاوه بر این، مدت زمان پرورش بلدرچین بسیار کوتاه است و شما با سرمایه‌گذاری کم می‌توانید به پرورش این پرنده بپردازید. البته بر رعایت نکات مهم پرورش طیور فراموش نکنید، زیرا پرورش و تولید بلدرچین و هر پرندهٔ دیگری نیازمند داشتن محیط تمیز، استفاده از خوراک سالم و انجام واکسیناسیون است.

پرورش شترمرغ

2- شترمرغ

در میان پرندگان پرسود برای پرورش، شترمرغ می‌تواند یک گزینه مناسب باشد. این پرنده مقاومت خوبی در برابر شرایط محیطی مختلف دارد و به آسانی بیمار نمی‌شود. برای نگهداری از شترمرغ‌ها، نیازی به هزینه‌های بالا ندارید و به سرعت رشد می‌کنند. بعد از یک ماه، به طور روزانه یک سانتی‌متر اضافه می‌کنند و در ده ماهگی آماده برای کشتار می‌شوند.

قیمت گوشت شترمرغ به نسبت سایر پرندگان گرانتر اما از گوشت گوسفدی و گوساله بسیار مقرون به صرفه‌تر است و همین موضوع باعث افزایش تقاضای گوشت شترمرغ در سال‌های اخیر شده است.

جالب است که بدانید جوجه‌های شترمرغ پس از ۴۰ روز به دنیا می‌آیند و بعد از سه تا چهار سال به عنوان پرنده بالغ شناخته می‌شوند. گوشت شترمرغ به دلیل کم چرب و کم کلسترول بودنش، با سایر پرندگان فرق دارد و بسیار مناسب برای مصرف می‌باشد.

در فصل بهار، ماده‌ی شترمرغ روزی یک تخم می‌گذارد که وزن هر تخم تقریباً یک و نیم کیلوگرم است. شما می‌توانید این پرنده را در آب و هوای مختلف نگهداری کنید و از انواع مختلف غذاها مانند علف، یونجه، دانه‌ها، غلات، جوانه‌های سبز، میوه‌ها و گیاهان دانه‌دار برای تغذیه آن استفاده کنید.

پرورش بوقلمون

3- بوقلمون

بوقلمون نیز یکی دیگر از پرنده‌های پرسود برای پرورش است. اخیراً این پرنده به دلیل گوشت خوشمزه و مقوی‌اش، از طرف عموم طرفداران زیادی پیدا کرده و پرورش آن افزایش یافته است. البته پرورش بوقلمون کمی دشوار است، اما به دلیل قدرت سودآوری خود، خانواده‌های زیادی در جایگاه گوشت قرمز از آن استفاده می‌کنند.

برای هر دو کیلوگرم خوراک بوقلمون، می‌توانید یک کیلوگرم گوشت این پرنده را تولید کنید. مدت زمان پرورش بوقلمون بستگی به نژاد آن دارد، اما معمولاً حدود ۴ تا ۶ ماه زمان می‌برد. در این دوره، کمتر با مشکلات استرسی مواجه می‌شوید و محصولتان را با قیمت بالا به بازار عرضه می‌کنید.

از دیگر مزایای پرورش بوقلمون، می‌توان به ضریب تبدیل غذایی پایین آن اشاره کرد. این پرنده با دریافت حجم کمتری غذا، به میزان زیادی گوشت تولید می‌کند و این ضریب رشد آن پس از ۱۶ هفته به صورت قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند که با توجه به قیمت روز گوشت بوقلمون می‌تواند سودآوری خوبی برایتان داشته باشد.

4- پرورش مرغ

مرغ، به عنوان یکی از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین پرنده‌های بومی و اهلی، در مناطق مختلف برای اهداف تجاری، تفریحی و یا خانگی پرورش داده می‌شود. هدف از پرورش مرغ ممکن است تولید گوشت، تخم مرغ خوراکی، تخم نطفه‌دار، یا تولید جوجه‌ی یک روزه باشد. همچنین، برخی افراد آن را به عنوان یک موجود زیبا و زینتی نگهداری می‌کنند.

پرورش مرغ

در صورتی که قصد پرورش و کسب درآمد از این پرنده ها را دارید، به سه روش می توانید اقدام کنید که شامل پرورش مرغ زنده گوشتی، پرورش مرغ تخم گذار و یا پرورش مولد و تولید جوجه یک روزه می‌شود.

در ایران، بهترین پرنده زینتی برای پرورش کدام است؟

اگر می‌خواهید به این سؤال پاسخ دهید، می‌توانید برای مدتی شرایط رقبا و افراد فعال در این حوزه را مورد بررسی قرار دهید.

راه دیگر، مراجعه به بازار پرندگان و بررسی تقاضا و قیمت پرندگان زینتی سودآورتر است. البته ما نیز در انتخاب بهترین پرنده زینتی برای پرورش در ایران به شما کمک خواهیم کرد. حالا همراه ما باشید تا سه مورد از پرندگان سودآور را به شما معرفی کنیم:

۱- فنچ: فنچ در ایران بهترین پرنده پرورشی است. این پرنده کوچک و اجتماعی بوده و بسیار طرفدار دارد. به دو دلیل، ابتدا را به فنچ اختصاص دهید: تولید مثل آسان و قیمت مناسب.

۲- مرغ عشق: مرغ عشق یک پرنده اجتماعی است و بسیار مورد علاقه قرار دارد. مراقبت مناسب و تغذیه صحیح باعث تولید سریع جوجه‌ها می‌شود.

۳- قناری: قناری‌ها می‌توانند در قفس زندگی کنند و قابلیت آموزش را دارند. معمولاً، میانگین عمر آن‌ها 15 تا 20 سال است. اما نسبت به دو مورد قبلی، ظریف تر هستند و پرورش آن‌ها نیز مشکل‌تر است.

پرورش قناری سودآوری بسیار بالایی دارد. به عنوان مثال، یک قناری با قیمت 50 هزار تومان با پرورش و آموزش می‌تواند ارزش 200 هزار تومان یا بیشتری بگیرد.

این سه مورد علاوه بر سود بالا، از آسان‌ترین پرنده‌ها برای پرورش نیز هستند.

نتیجه‌گیری کلی

از مطالب بالا به این نتیجه می‌رسیم که پرورش پرنده‌هایی که بتوانند با کمترین دغدغه و دردسرهایی فرد را به درآمدزایی برسانند، به عنوان راحت‌ترین پرنده برای پرورش در نظر گرفته می‌شود. به منظور رسیدن به این هدف، مهم است که اصولی مانند انتخاب پرنده مناسب، مدیریت صحیح، سرمایه لازم برای نوع پرورش مورد نظر و کسب دانش کافی در این زمینه را رعایت کرد.

بنابراین، توصیه می‌شود ابتدا از پرنده‌هایی استفاده کنید که از نظر پارامترهای اقتصادی (مانند راندمان غذایی و مقاومت در برابر بیماری‌ها) جایگاه مناسبی داشته باشند؛ مانند قرقاول، بلدرچین و شترمرغ. همچنین، لازم است که اصول مدیریتی صحیح به درستی توسط پرورش‌دهنده اجرا شوند. در کنار یکدیگر قرار دادن این موارد، می‌تواند پرورش‌دهنده را به سمت هدف‌های خود راهنمایی کند و او را با آرامش بیشتری به منظور رسیدن به اهداف خود همراهی کند.