به گزارش پایگاه خبری نشان :

  شاید این سوال حقوقی برای بسیاری از افراد حتی شما نیز ایجاد شده باشد. شما که بنا بر فعالیت‌ها و مناسبات اجتماعی خود در مسیر ثبت علامت قرار گرفته اید. در ادامه به بررسی بیشتر این موضوع و اینکه ثبت علامت چیست خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

 

علامت چیست؟

مجموعه علامت های تجاری، صنعتی و یا خدماتی ، نشانه هایی هستند که در جهت معرفی:

  • کالاها
  • محصولات صنعتی
  • و محصولات خدماتی هستند که برای کیفیت و ضمانت مرغوبیت جنس آن ها مورد استفاده قرار می گیرند.

جالب است بدانید که این علامت ها می توانند شامل اسامی مرکب، نقش، تصویر و یا کلمه باشند. همچنین به صورت اسم منطقه، شهر و ... نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

ثبت علامت در نگاه قانون

طبق ماده 1 قانون ثبت علائم تجاری و اختراعات، علامت تجاری اینگونه تعریف شده است:

*علامت تجاری عبارت از هر قسم علامتی است اعم از نقش، تصویر، رقم، حرف، عبارت، مهر، لفاف و غیر آن که برای امتیاز و تشخیص محصول صنعتی ، تجاری یا فلاحتی اختیار می شود.*

از ماده فوق نتایج زیر به دست می آید:

  • نوع علامت جنبه حصری ندارد
  •  نوع علامت با توجه به ابتکار افراد می تواند برای شناسایی محصولات واحدهای مختلف صنعتی، تولیدی و یا خدماتی از جمله حمل و نقل زمینی، هوایی یا دریایی به کار رود
  • نوع علامت می تواند به صورت کلمات، حروف، ارقام و یا تصاویر باشد.

نکات مهم هنگام ثبت علامت چیست؟

   هنگام ثبت علامت بایا نکات زیر را مورد توجه قرار داد:

  • ضروری است تا علامت با سایر علائم تجاری تفاوت و تمایز داشته باشد
  • علامت باید با نوع و جنس کالا ارتباط نزدیکی داشته باشد
  • ترسیم، تنظیم و ثبت علامت باید همراه با ابتکار و نوآوری باشد
  • توجه داشته باشید در ثبت علامت از اسامی عام و گمراه کننده استفاده نشود. به عنوان مثال کلمه "میوه" را که واژه ای عام کلی است، نمی توان به عنوان علامت انتخاب نمود.

شرایط ثبت علامت چیست؟

یکی از نکات بسیار مهم در خصوص امور حقوقی، بهره گرفتن از مشاورین و متخصصین در این زمینه است. چنانچه در مسیر این امور قرار گرفتید همواره توجه داشته باشید که استفاده از مشاورین با تجربه و داشتن اطلاعات کافی بسیار مهم است. لذا در این سری از مطالب بر آن شدیم تا به ارائه اطلاعاتی در خصوص اینکه ثبت علامت چیست و موارد مربوط به آن بپردازیم. در ذیل به بیان شرایط ثبت علامت پرداخته شده است.

  1. ابداع و نوآوری

ثبت علامت باید با خلاقیت و نوآوری همراه باشد. به بیانی دیگر می توان گفت علامات مختلف تجاری نباید تکراری و یا مشابه علائم استفاده شده در قبل باشند. در این میان بسیاری از افراد سعی دارند تا با تغییراتی جزئی مانند کاهش یا افزایش یک شکل یا حرف کوچک ادعای ثبت علامت می کنند. در چنین شرایطی متصدی ثبت، ضمن اینکه علامت را رد می‌کند مانع ثبت علائم تکراری نیز می شود. افرادی که چنین علامت‌هایی را برای خود در نظر گرفته اند چنین ادعا می کنند علامت آن ها تکراری نبوده و با موارد قبلی فرق می‌کند. لذا در این خصوص باید توجه داشت که علامت و طرح پیشنهادی نباید به گونه ای باشد در نگاه و نظر افراد عادی و غیر متخصص تکراری تلقی شده و تداعی کننده علامت قبلی باشد. هر چند که این موضوع در مقام اثبات عین علامت قبلی تلقی نشود، اما باز هم قابل قبول نخواهد بود.

 

  1. عدم ایجاد اشتباه در نظر مشتری

ضروری است تا علائم مختلف دارای صداقت، شفافیت و روشنی و وضوح باشند. به عبارتی می توان گفت علامت ها باید به گونه ای طراحی و ترسیم شوند که باعث اشتباه، فریب، خطا و گمراهی مخاطبان و افراد که بیننده علامت هستند نشود.لذا هنگام ثبت علامت توجه داشته شید که طراحی و ترسیم آن به گونه ای نباشد که در نگاه مشتری موجب خطا اشتباه شود و یا اینکه با سایر علامت ها که قدری با تشابه دارند باعث اشتباه و سردرگمی شود. گاهی اشتباهی در انتخاب علامت می تواند مخاطب را به طور کلی دچار سردرگمی کند. به عنوان مثال چنانچه نام منطقه ای را برای علامت انتخاب کنید در صورتی که هیچ وجه مشترکی با کالا ندارد، می تواند مصرف کننده را با تصور اینکه کالا متعلق به آن منطقه است دچار اشتباهات زیادی کند.

  1. تمایز و تشخص

همانطور که از عنوان این تیتر پیدا است به راحتی می توان دانست که منظور  از آن چیست. با توجه به این موضوع می توان گفت که یک علامت باید از سایر نمونه علامت های مشابه و متعلق به شرکت های دیگر قابل تمایز باشد. به گونه ای که این تمایز را افراد عادی نیز به راحتی بتوانند تشخیص دهند. 

2

تقاضای ثبت علامت به چه صورتی انجام می شود؟‌

ضروری است تا تقاضای ثبت علامت به زبان فارسی بوده و در سه نسخه روی نمونه های چاپی اختصاصی که از جانب اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی برای متقاضیان عرضه می شود قرار بگیرد. این تقاضا می تواند شخصاَ از طرف متقاضی  و یا از طرف وکیل او ارائه شود. همچنین وجود تاریخ ، امضاء و نکات ذیل نیز ضروری می باشد:

  • ذکر نام، اقامتگاه و تابعیت صاحب علامت و مرکز اصلی موسسه وی
  • ذکر نام و اقامتگاه وکیل صاحب علامت در تهران چنانچه که اظهارنامه توسط وکیل ارائه شده باشد
  • رشته تجارت یا نوع صنعت یا فلاحت
  • ذکر دقیق تاریخ ثبت، محل و شماره ثبت علامت در کشور مبدا، چنانچه علامت در کشوری خارج ایران ثبت شده باشد
  • بیان اقامتگاهی که صاحب علامت در تهران اختیار کرده است
  • بیان نام اقامتگاه شخص و یا اشخاصی که در تهران صلاحیت دریافت ابلاغ ها و اخطارها را دارا می باشند
  • شرح و نوع کالا یا محصولاتی که علامت هایی که  برای تشخیص آن به کار برده می شود. این موضوع باید همراه با تعیین طبقات درخواست شده طبق طبقه بندی ضمیمه آیین نامه باشد
  • ارائه شرحی کامل از  توصیف علامت درخواست شده و همچنین شیوه مخصوص استفاده از آن در صورتی که مورد خاصی داشته باشد
  • تعیین ضمایم

 

منبع : http://erfanlegal.com/