به گزارش پایگاه خبری نشان :

 

دنیای تولید فلزات و فولاد و سنگ‌آهن خام همیشه با هم در رقابت است. از طرفی بسیاری اذعان دارند که شرکت‌ها باید به تولید و صادرات فولاد ادامه دهند و برای بسیاری از کشورهای دنیا تولید سنگ‌آهن و صادر آن صرفه اقتصادی ندارد. در چرخه تولید پیش و رو شرکت‌های زیادی سعی می‌کنند که از خلاقیت استفاده کرده و محصولات متنوع‌تر و نزدیک به استفاده را عرضه کنند. سنگ‌آهن در واقع از معادن استخراج شده، پس از این که سنگ توسط دستگاه‌های مخصوص خرد می‌شود با انجام عملیات خاص تفکیک شده و در نهایت وارد کوره‌ها می‌شود.

پس از این، برای تولید آهن سنگ‌آهن در کوره‌های بزرگ و آتش با دمای بالا ریخته می‌شود و سپس محصول خام ساخته خواهد شد. پس از آن کارخانجات قادر خواهند بود از سنگ‌آهن برای ساخت انواع آهن، آلیاژها و فلزات استفاده کنند. در واقع سنگ‌آهن می‌تواند ترکیبی از اکسید عنصر فلز، نمک‌های معدنی، سنگ آهک، آلومین و سیلیس باشد. در نهایت چهار نوع سنگ‌آهن از معادن خارج می‌شوند ه از آن‌ها می‌توان در کوره آهن‌گدازی استفاده نمود. کربنات، سولفور، اکسید و هیدروکسید.

برای مطالعه مطالب بیشتر در زمینه آهن می توانید به بلاگ پیوان مراجعه کنید.

88

 

چرا سنگ‌آهن محبوب نیست؟

سال‌ها پیش سنگ‌آهن یکی از مهم‌ترین تولیدات بسیاری از کارخانجات در ایران و کشورهای اروپایی و آفریقایی بود. اما چند سالی است که اخبار ضدونقیض زیادی در مورد این محصول اقتصادی شنیده می‌شود. به گزارش دبیرکل انجمن سنگ‌آهن ایران، قیمت سنگ‌آهن به میزان زیادی کاهش‌یافته است و همین موجب می‌شود که تولید آن به‌هیچ‌عنوان صرفه اقتصادی نداشته باشد.

در این وضعیت قیمت کم سنگ‌آهن باعث می‌شود که ضرر به کل زنجیره تولید و تمامی شرکت‌هایی که در زمینه ذوب‌آهن فعالیت می‌کنند وارد شود. از طرفی توسعه فولاد و آهن در گروی یکدیگر است. درصورتی‌که قیمت‌گذاری روی فولاد موجب شده است که تقریباً بازار سنگ‌آهن فلج شود.

البته با بررسی بازار به‌خوبی می‌توانیم درک کنیم که سنگ‌آهن برای بسیاری از شرکت‌های تولیدی دردسر است و تصمیماتی که در مورد حفاظت از محیط‌زیست و تولید سبز گرفته شد تاثیرات زیادی روی روند تولید و عرضه سنگ‌آهن گذاشت. به‌هرحال از نظر تولیدکنندگان عرضه و سرمایه‌گذاری روی سنگ‌آهن به‌صرفه نیست و در نتیجه بسیاری از معادن بزرگ تولید خود را در این عرصه متوقف کردند.

چرا قیمت فولاد کاهش نمی‌یابد؟

یک تناقض عجیب و بزرگ البته برای کسانی که اهل‌فن نیستند وجود داشت و آن هم عدم هماهنگی بین قیمت و عرضه فولاد و آهن در مقابل سنگ‌آهن بود. از نظر بسیاری وقتی قیمت سنگ‌آهن پایین است و عرضه نمی‌شود. انتظار می‌رود که بازار فولاد و مقاطع فلزی و محصولات مادر نیز تحت تأثیر قرار بگیرد. در صورتی که چنین نیست. درست است که سنگ‌آهن به‌عنوان یک ماده فوق‌العاده مهم و چیزی شبیه به مایه حیات است.

اما در طول یک دهه گذشته و بخصوص در کشورهایی که تولید سنگ‌آهن رواج داشت، عرضه و تقاضا و در نتیجه قیمت آن چیزی نزدیک به 40 درصد کاهش داشت. گویا دوره وابستگی بسیاری از تجارت‌ها صرفاً به سنگ‌آهن به پایان رسیده است.

درست است که عرضه و تولید سنگ‌آهن کاهش‌یافته. اما در مقابل تولید فلزات و فولاد بالاتر رفته است. کشور چین بیش از 57 درصد از کل سهم تولید فولاد را در دست دارد. شرکت‌های چینی باتوجه‌به آلودگی شدید شهرهای این کشور ترجیح می‌دهند که تولیدات را تا جایی که می‌توانند کاهش دهند. در این وضعیت بازار فولاد تحت تأثیر قرار می‌گیرد. می‌دانیم که کشورها همواره برای ارتقاء سطح تولید محصولات خود که از متریال فلزی استفاده می‌کنند. به این مقاطع باارزش نیاز خواهند داشت.

در نتیجه لازم است که تولیدات مجدداً به روند گذشته بازگردد.

888

عرضه بالای فولاد و کاهش عرضه سنگ‌آهن

خوب موضوع مهم دیگر عوارضی است که برای صادرات سنگ‌آهن در نظر گرفته شده است. در کشور ایران عوارضی 25 درصدی در نظر گرفته شده است که باعث می‌شود صادرات این ماده تبدیل به یک دردسر و ضرر بزرگ شود. ضمن این که این عوارض علاوه بر سنگ‌آهن، روی کنسانتره و گندله نیز تاثیر زیادی گذاشته است. در نتیجه حالا تولیداتی سطح بالاتر و به‌غیراز سنگ‌آهن به داد صنعت گران می‌رسد. دراین‌بین کارخانجاتی که در زمینه ساخت میلگرد، مقاطع فولادی و نورد فعالیت می‌کنند جان دوباره گرفته‌اند.

سنگ‌آهن در واقع ماده خامی است که برای فولاد سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در تابستان امسال قیمت آن تا نزدیک به 15 درصد ریزش داشته و البته این مسائل تا حد زیادی زیر سر کشور چین می‌باشد. چون چین برای کاهش آلودگی صنعت فولاد خود را کمی محدودتر کرده است و در ادامه صادرات سنگ‌آهن را کاهش داده است. از طرفی کشور چین نشان داد که در عمل نمی‌تواند قید سوددهی را بزند.

در نتیجه آن‌ها حتی در سال 2020 میزان تولیدات خود را تا 12 درصد افزایش داده‌اند. در نتیجه بسیاری از شرکت‌ها و کارخانجات و دولت‌ها ترجیح می‌دهند به‌جای واردات سنگ‌آهن که نمونه‌های مازادی نیز دارد و عوارض ساخت فلز و مصرف انرژی دستگاه‌های نورد و... بالا می‌باشد. خود محصولات را به‌صورت مستقیم وارد کنند. در نتیجه واردات فولاد پررنگ‌تر می‌شود.

بررسی قیمت فولاد و سنگ‌آهن در بازار جهانی

یک موضوع مهم دیگر، قیمت سنگ‌آهن در حال حاضر 50 درصد کمتر از قیمت جهانی است. از طرفی وقتی بتوان آن را با قیمت 70 تا 80 درصد بازارهای دنیا فروخت، تولیدکننده فولاد ضرر نخواهد کرد. در مقابل مصرف‌کننده نیز می‌تواند به سوددهی خوبی برسد و حتی در تجارت خود و برای صنعت، فعالیت‌های عمرانی و ساخت‌وساز صرفه‌جویی بیشتری در هزینه‌ها داشته باشد. ضمن این که بالارفتن قیمت سنگ‌آهن می‌تواند سبب توسعه معادن استخراج شود. اما گویی تصمیم دولت‌ها و مجمع‌های جهانی متفاوت است. آن‌ها با یک استراتژی غیرمستقیم به فکر رشد قیمت فولاد و بالارفتن تقاضا و عرضه فولاد و آهن و در مقابل کاهش عرضه سنگ‌آهن هستند.

به‌هرحال در این مورد نمی‌توان به قطعیت نظر داد. اما انتظار می‌رود در سال 2022 و تا پنج سال آینده وضعیت به همین شکل باشد. همواره ذخایر معدنی در حال افزایش و در مقابل این اپیدمی روزبه‌روز بدتر شده و قیمت سنگ‌آهن همین‌طور کاهش می‌یابد. بطور کلی با افزایش قیمت سنگ آهن قیمت قیمت ورق استیل 310 و قیمت ورق استیل 309 و سقف شیروانی فلزی نیز افزایش پیدا می‌کند.

برای مشاهده محصولات فولادی می توانید به سایت پیوان مراجعه کنید.