به گزارش پایگاه خبری نشان :

اگر علاقه مند به کشاورزی و باغداری باشید، حتما شهرت و آوازه ی دو نهال گردو چندلر و نهال گردوی فرنور را بارها و بارها از زبان باغداران شنیده اید. اکنون به نقل از آریا نهال قصد داریم به برسی کامل تفاوت و وجه تشابه این دو درخت گردو بپردازیم، پس لطفا تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

زادگاه اولیه ی نهال گردو فرنور و نهال گردو چندلر

اگر از نهالستان های گردو حین خرید نهال گردو جویا شوید مطمئن خواهید شد که این دو نهال از ارقام پر فروش و وارداتی نهال محسوب می گردد.

نهال گردو چندلر پیوندی برای اولین بار از ادقام نهال گردوی پدرو به دست امد و اصالتی آمریکایی دارد. البته بیش از یک دهه است که در ایران توسط نهالستان های معتبری همانند گلد نهال، دکتر نهال و یا آریا نهال تولید و تکثیر می گردد.

اما در آن سوی میدان، رقیب نهال گردو چندلر یعنی گردو فرنور با اصالتی فرانسوی دل بسیاری از اروپاییان را مجذوب باردهی خود کرده است.

به طوری که بخش قابل توجه ای از باغات اروپا خصوصا کشور های فرانسه و آلمان به درخت گردو فرنور اختصاص یافته است.

 حال که به زادگا این دو نهال پرداختیم، بیاید از تفاوت های ساختاری و باردهی این دو نهال گردو بپردازیم اما بهتر است قبل از هر چیز بدانید خرید نهال گردو مثل دلار سود دارد، به شرطی که خرید نهال گردو از نهالستان های معتبر همانند نهالستان آریا نهال صورت گیرد.

 دریافت راهنمای کاشت نهال گردو و یا خرید نهال گردو از آریا نهال می تواند یک گزینه ی مطمئن باشد که در انتها به معرفی این نهالستان معتبر خواهیم پرداخت.

نهال گردو چندلر پیوندی و نهال گردو فرنور پیوندی مناسب چه آب و هوایی است؟

جالب است بدانید درخت گردو چندلر در ارتفاعات متوسط (900 الی 1500 متر) باردهی بی نظیری دارد. ارتفاع ذکر شده را در دسته ی اب و هوای معتدل تا نسبتا سردسیر قرار می گیرد.

 اما در آن سو نهال گردو فرنور پیوندی در ارتفاعات (1500 الی 2300) توانایی باردهی بی نظیری دارد.

از نظر دیرگل بودن، هر دو نژاد از ارقام دیرگل محسوب می شود اما نهال گردو فرنور به نسبت چندلر، دیرگل و مقاومت بیشتری در آب و هوای سردسیر دارد.

22

شروع باردهی و عمر مفید این دو نهال گردو چگونه می باشد؟

جالب است بدانید هر دوی این نهال ها، از اولین سال پس از کاشت باردهی خود را آغاز می کند و تا هشتمین سال به بلوغ مناسبی می رسد به طوری که توانایی باردهی 250 الی 300 کیلو را به ازای هر درخت بالغ خود دارد. اما شاید برای شما این سوال پیش آید که تا چندسالگی این درختان گردو باردهی دارند؟ پاسخ این سوال قطعی نمی باشد زیرا بستگی به عوامل زیادی همانند:

  1. هرس درخت
  2. آبیاری منظم
  3. خاک غنی
  4. کودهی اصولی
  5. سمپاشی حرفه ای

و... عوامل متعدد اما می توان در صورت رعایت این موارد تا 70 سال انتظار باردهی بی نظیر را برای این دو نهال گردو متصور شد.

ارتفاع درخت گردو چندلر و فرنور چگونه است؟

این دو نهال به واسطه ی آنکه هر دو از ارقام اصلاح نژادی باغات گردو محسوب می شود، می توان در حدود 12 نهایت 15 متر متصور شد. هرچند اصلاح و هرس مناسب بسیار می تواند بر ارتفاع مناسب درختان موثر باشد.

درخت نهال گردو فرنور و چندلر به نسبت درختان گردو بدری ایرانی ارتفاع بسیار کمتری داشته و این امر برداشت محصولات را در فصل برداشت بسیار آسان تر می کند.

222

شکل و وزن مغز گردو چندلر و فرنور چگونه است؟

هر مغز گردوی چندلر عموما حدود 6 گرم است و هر مغز گردوی فرنور در حدود 8 گرم است. البته نمی توان سایز دقیقی عنوان کرد اما عمومیت وزن باردهی این دو درخت این عدد می باشد.

 حدودا هر دو مغز گردوی فرنور و چندلر یک سایز می باشد. رنگ هر دو مغز گردو سفید می باشد که این امر موجب پر فروش و تجاری بودن این مغز گردو می باشد.

الگوی مناسب کاشت نهال گردوی پیوندی

این دو نهال گردو به واسطه ی آنکه جزء ارقام با پایه ی متوسط محسوب می شود، می توان با فاصله ی کمتر به نسبت ارقام بذری مانند تویسرکان کشت نمود. اغلب توصیه می شود از الگوی 7*7 به کاشت نهال های گردو چندلر و فرنور بپردازید.

از چه نژادی برای گرد افشان این دو نهال گردو استفاده کنیم؟

توصیه می شود حین پرورش نهال های گردو حتما از رقم گردافشان بهره مند شوید تا با ثبات باردهی و افزایش باردهی به میزان چشمگیری مواجه شوید. بهترین ارقامی که اغلب برای گردافشان این دو نهال گردو مورد استفاده قرار می گیرد، نهال گردو فرانکت و نهال گردو فرنت می باشد.

کدام نهال گردو را برای زمین کشاورزی خود انتخاب نماییم؟

پس از خواندن تفاوت نهال گردو چندلر و فرنور، احتمالا این سوال برای شما پیش آمده است که خرید نهال گردوی خود را به چه نژادی اختصاص دهیم؟ از نظر قیمتی می بایست بدانید قیمت نهال گردو چندلر و فرنور هر دو در یک بازه ی قیمت می باشد و از این نظر هیچ تفاوتی وجود ندارد.

نکته ی مهمی که حین خرید نهال گردو می بایست رعایت شود سنجیدن آب و هوای زمین کشاورزی شما می باشد. اگر در مناطق نسبتا معتدل تا نسبتا سردسیر قرار دارید، می توانید از نهال گردو چندلر بهره مند شوید اما اگر در مناطق سردسیر قرار دارید، بی شک می بایست خرید نهال گردو فرنور را در اولویت قرار دهید.

از کدام نهالستان گردو خرید نهال گردوی مطمئنی صورت دهیم؟

نهالستان های بی شماری در فضای اینترنت اقدام به فروش نهال گردو می نمایند که در این بین، داشتن مجوز رسمی جهاد کشاورزی، گواهی قرنطینه و اصالت نهال از نکات بسیار مهمی می باشد که می بایست حین خرید نهال گردو حتما از نهالستان های فروش نهال درخواست نمایید.

همچنین با دریافت فاکتور و ضمانت بازگشت کالا می توانید یک خرید نهال مطمئن را برای باغ خود رقم زنید. آریا نهال با داشتن تمامی موارد بالا، انتخابی مطمئن جهت خرید نهال می باشد. کافیست تنها با شماره تماس های (09143336024، 09143336029) ارتباط بر قرار نموده و یا مستقیما با ورود به وب سایت (ariyanahal.ir) اقدام به مشاهده ی لیست و قیمت انواع نهال گردو بپردازید.