به گزارش پایگاه خبری نشان :

انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث برای تمام راننده‌هایی که به قوانین راهنمایی و رانندگی پایبند هستند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. البته افرادی هم هستند که در برخی از حوادث رانندگی خسارت را به صورت نقدی پرداخت می‌کنند و باز هم مشمول تخفیفات بیمه شخص ثالث قرار می‌گیرند. سوالی که در این لحظه ایجاد می‌شود این است که آیا می‌توان تخفیفات بیمه ثالث را انتقال داد یا اهمیتی ندارد که راننده از کوپن‌های خود استفاده کرده باشد یا خیر؟

با توجه به قانون بیمه شخص ثالث می‌توان تخفیفات بیمه شخص ثالث خودروی قدیمی‌را به خودروی جدید انتقال داد. چگونه می‌توان این تخفیفات را انتقال داد؟ در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد با ما تا انتهای متن همراه باشید.

چگونه انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث در سال 1401 انجام می‌شود؟

اول باید بگوییم کهدر صورتی که بیمه شخص ثالث به نام مالک جدید خودرو منتقل نشود، مانعی برای پرداخت خسارت نیست. خسارت حوادث احتمالی شخص ثالث به مالک خودرو که نام او در سند ثبت شده است، پرداخت می‌گردد. فقط باید برای دریافت خسارت از شرکت بیمه‌ای، مشخصات خودرو در کارت ماشین و بیمه‌نامه شخص ثالث یکسان باشد.حتی اگر تصادف و حادثه رانندگی منجر به خسارت جانی شخص ثالث شود، سند ماشین و نام مالک اهمیت دارد و از بیمه شخص ثالث می توان در دادگاه به عنوان وثیقه استفاده کرد.

انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث با توجه به قانون تخفیف بیمه شخص ثالث 1401 در حالت‌های مختلف انجام می‌شود که عبارتند از:

  • انتقال بیمه شخص ثالث به شرکت دیگر
  • در صوررت انتقال بیمه شخص ثالث از خودروی قدیمی و اسقاطی یا فرسوده به خودروی جدید
  • انتقال بیمه ثالث به خودروی صفر
  • انتقال بیمه شخص ثالث به مالک جدید خودرو
  • در صورت انتقال بیمه شخص ثالث به خودروی جدید

برای اینکه بتوان تخفیفات بیمه شخص ثالث خودروهای فرسوده را انتقال داد باید خودرو تحت مالکیت خود یا یکی از اعضای خانواده باشد. همچنین این انتقال به یکسری مدارک نیاز دارد که عبارتند از:

  • اصل مدارک خودروی قبلی
  • سند قطعی خودروی جدید
  • گواهی اسقاطی بودن خودروی قبلی
  • اصل بیمه شخص ثالث
  • مدارک شناسایی بیمه‌گزار
  • الحاقیه فسخ بیمه‌ نامه خودروی اسقاطی

مدارک گفته شده را باید برای از رده خارج کردن خودرو قبلی به بیمه‌گر تحویل داد. همچنین در ابتدا باید ثابت شود که ماشین شما از رده خارج شده است تا بیمه نامه منتقل شود. در قانون جدید اگر شخصی دو خودرو داشته باشد نمی‌تواند تخفیفات بیمه شخص ثالث را بین خودرو‌های خود جابه جا کند.

نکته مهم: هر خودروی صفر کیلومتر که از درب کارخانه تحویل داده می‌شود، دارای بیمه شخص ثالث بوده و برای انتقال تخفیفات این بیمه نامه باید از سر رسید سال دوم گذشته باشد.

2

تخفیف بیمه شخص ثالث

علت تغییرات انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث

تغییراتی که برای انتقال تخفیف‌های بیمه شخص ثالث رخ داده به این دلیل است که مالک‌های خودرو‌ها از شرایط انتقال ناخواسته بیمه نامه خود اطلاعاتی نداشتند. بدین گونه که انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث باید پس از انتقال سند قطعی برای مالک قبلی انجام می‌شود و در غیر این صورت دیگر نمی‌توان بازپسگیری تخفیف بیمه را اعمال کرد. از طرفی‌ام با اجرای طرح تشویقی راننده‌های مطیع قانون، باید شرایطی ایجاد می‌شد تا راننده‌های قانون‌مند از این مزیت استفاده کنند و برخلاف آن هم راننده‌ای با تخلف زیاد نتواند خودرو خود را به فروش برساند و هنگام خرید خودرو جدید از قانون مداری راننده دیگر استفاده کند.

روش انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث به خودرو جدید

برای انتقال تخفیفات باید در ابتدا به یکی از نمایندگی‌های صدور بیمه شخص ثالث مراجعه کرد و مدارک مورد نیاز را به کارشناس بیمه تحویل داد. این مدارک عبارتند از:

  • بیمه ‌نامه خودروی جدید
  • کپی کارت خودروی قدیم
  • کپی بیمه شخص ثالث خودروی قدیم
  • اصل کارت خودروی خودروی جدید
  • کپی کارت خودروی جدید

برای خودروهای اسقاطی باید اصل و کپی گواهی اسقاطی بودن خودرو را هم کنار سایر مدارک تحویل داد.

شرکت بیمه شما با صدور یک الحاقیه، تمام تخفیفات بیمه شخص ثالث قبلی را حذف کرده و مبلغ مابه التفاوت بیمه‌ نامه قبلی شما را دریافت خواهد کرد و اصل الحاقیه تخفیفات مهر شده را به شما تحویل خواهد داد. در قدم دوم، شما باید به شرکت بیمه خودروی جدیدتان مراجعه کرده و تخفیفات را به بیمه شخص ثالث خودروی جدید منتقل کنید..3

س

اهمیت سقف پوشش‌های بیمه شخص ثالث در سال 1401

قراداد بیمه شخص ثالث بین بیمه‌گر و بیمه‌گزار منعقد می‌شود که شرکت بیمه با دریافت حق بیمه موظف به پرداخت خسارت تا سقف تعهدات خود است. بیمه شخص ثالث دو نوع پوشش اصلی مالی و جانی در نظر گرفته است که در صورت بروز حادثه با توجه به دیه مشخص شده در ابتدای سال، جبران هزینه و خسارت‌ها انجام می‌شود. همانطور که می‌دانید اگر فردی به اموال اشخاص ثالث خسارتی وارد کند باید هزینه‌ها را به طور کامل پرداخت کرد. با خریداری سقف تعهدات مالی در بیمه شخص ثالث می‌توانید ریسک بار سنگین جبران هزینه‌های رخ داده در حادثه رانندگی را به بیمه‌گر منتقل کنید.

مبلغ پوشش مالی در سال 1401 در بیمه ثالث مبلغی معادل 20 میلیون تومان است که سقف تعهدات در برخی از شرکت‌های بیمه‌ای بیشتر از این مبلغ است که با پرداخت حق بیمه بیشتر شرایط خرید آن فراهم است.

تبصره‌های قانون انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث

قانون و آیین نامه‌ها با توجه به یکسری مواردمی‌توانند در طراحی و اجرا تبصره‌هایی داشته باشند. در قانون انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث هم تبصره‌هایی وجود دارد که عبارتند از:

  • دریافت حق بیمه مدت زمان باقی‌ مانده از بیمه ثالث برای انتقال تخفیفات بیمه ثالث قانونی نیست.
  • انتقال تخفیف‌های بیمه ثالث بدون هزینه و پرداخت حق بیمه بیشتر امکان پذیر است.
  • در صورت انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث به خودروی جدید و بالعکس، حق بیمه از بیمه‌گزار دریافت نخواهد شد.
  • اگر شخصی مالک دو خودرو باشد، انتقال تخفیف بیمه ثالث از خودرویی به خودروی دیگر برای او امکان پذیر نیست.
  • تمام تخفیفات عدم خسارت بیمه شخص ثالث به صورت کامل بر روی یک بیمه‌ نامه انتقال پیدا می‌کند.
  • اگر فروشنده، پلاک ماشین را به نام خود تغییر دهد تمام تخفیف‌های عدم خسارت بیمه ثالث حذف خواهد شد.
  • سوابق عدم خسارت بیمه شخص ثالث را نمیتوان به خریدار خودرو انتقال داد و با این کار برخورد قانونی خواهد شد.
  • انتقال تخفیفات عدم خسارت انواع خودرو به وسیله نقلیه دیگر دارای همان نوع کاربری فراهم شده است. در چنین شرایطی مالک خودرو می‌تواند خود شخص انتقال دهنده، همسر، والدین و فرزندان وی باشد.
  • صدورالحاقیه انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث قبل و بعد از انتقال بیمه به خودرو جدید امکان پذیر است.

اهمیت بیمه شخص ثالث

همیشه دغدغه راننده‌ها و صاحبان وسیله نقلیه زمینی برای انتخاب بهترین و ارزان‌ترین بیمه نامه‌های شخص ثالث وجود دارد. استفاده از پوشش‌های جانی و مالی می‌تواند جزو مهم‌ترین مزیت‌های بیمه شخص ثالث باشد. با طرح خرید اجباری بیمه شخص ثالث توصیه می‌کنیم که برای صرفه جویی در زمان و انرژی خود از سامانه آنلاین خرید بیمه استفاده کنید. همچنین بیمه شخص ثالث در بین طرح‌ها و محصولات بیمه‌ای مورد استقبال افراد بیشتری قرار گرفته است و در صورتی که وسیله نقلیه زمینی تحت پوشش بیمه شخص ثالث نباشند، ممکن است عواقب جبران ناپذیری رخ دهد و خسارت سنگینی به همراه داشته باشد.از این روبرای خرید بیمه نامه شخص ثالثبا قیمت مناسب و سقف تعهدات بالا به یک سامانه استعلام و مقایسه انواع بیمه نامه نیاز دارید. برای سهولت در خریداری بیمه، می‌توانید از سامانه آنلاین خرید بیمه مانند: بیمه دات کام استفاده کنید. با خرید بیمه نامه به صورت آنلاین از بیمه دات کام و سایر پلتفرم‌های بیمه‌ای می‌توان شرایط مقایسه قیمت شرکت‌های بیمه‌ای را فراهم کرد تا در کوتاه‌ترین زمان بهترین بیمه را خریداری کنید.