به گزارش پایگاه خبری نشان :

خلافی خودرویتان روی هم تلنبار شده و از مرز یک میلیونی گذشته است؛ حالا که قصد فروش یا ترخیص آن را از پارکینگ را دارید، باید اول از همه این مبلغ را به طور کامل پرداخت کنید. در همانجا در دل به خود می‌گویید که ای کاش زودتر خلافی گرفته بودم تا مبلغ آن به این سنگینی نشود. این جمله را همه می‌گویند؛ اما اگر می‌خواهید که جزو این گروه از افراد نباشید، همین الآن گام به گام با این مطلب پیش بروید. پس در ادامه همراه ما باشید.

خلافی خودرو چیست؟

هر جریمه‌ای که شوید، به عنوان خلافی برای شما ثبت می‌شود؛ سرعت بالا، ورود ممنوع، پارک دوبل، لایی کشیدن، بوق زدن در محل ممنوع، توقف ممنوع، نبستن کمربند، سبقت غیرمجاز و خیلی موارد دیگر جزو جریمه‌های پرتکرار قرار می‌گیرند. البته به این‌ها خلافی خودرو می‌گوییم. پس اگر اصلاً می‌خواهید که جریمه نشوید، خلاف نکنید. این کار امکان‌پذیر است. ما افرادی را داریم که در عمرشان حتی یکبار هم جریمه نشده است. جریمه برای راننده نیست.

چگونگی استعلام و پرداخت خلافی

حال به سراغ پاسخ پرسش اصلی این مقاله می‌رویم. اینکه چگونه خلافی را استعلام و بعد پرداخت کنیم. روش‌های زیادی برای این کار وجود دارد که در ادامه تک تک آن‌ها بررسی می‌کنیم. این روش‌ها شامل موارد زیر هستند:

مراجعه حضوری به دفتر پلیس+10

برخی فکر می‌کنند که دفتر پلیس+10 فقط برای خلافی خودرو است. در صورتی این دفتر کارهای دیگری هم انجام می‌دهد که یکی از آن‌ها استعلام و پرداخت خلافی است. برای این کار باید همراه با کارت شناسایی و کارت خودرو به نزدیک‌ترین دفتر محل زندگی خود بروید. البته به شعبه‌های دیگر هم می‌توانید مراجعه کنید. یک برگ به شما داده می‌شود که ریزخلافی در آن ثبت شده است. اصولاً آن‌هایی که قصد فروش خودرو یا ترخیص آن را دارند، به دفاتر پلیس+10 مراجعه می‌کنند. برای اینکه نشان دادن اصل کاغذ ضروری است. البته باید گفت که برای استفاده از این روش باید مبلغ حدود 30 هزار تومان را بپردازید. همچنین اینکه دفاتر پلیس+10 در بیشتر مواقع شلوغ است و باید حداقل چنددقیقه‌ای در صف بمانید.

10

در حال حاضر روش‌های راحت‌تر و سریع‌تری هم وجود دارند که در ادامه به توضیح آن‌ها پرداخته‌ایم.

دریافت خلافی از طریق پیامک

راحت‌ترین و سریع‌ترین راه استعلام و پرداخت خلافی از طریق پیامک است. برای اینکه نه نیاز به اینترنت ندارید، در هر مکان و زمانی می‌توانید از این روش استفاده کنید، خیلی ارزان است (فقط 350 تک تومان) و از همه مهم‌تر اینکه نیازی به گوشی هوشمند هم ندارد. با همین گوشی‌های ساده را هم می‌توانید اقدام کنید. برای این کار لازم است تا کد VIN نوشته شده روی کارت خودرو را به شماره 1101202020 ارسال کنید. بعد از ارسال پیامکی حاوی مبلغ کل خلافی برای شما ارسال می‌شود. بعد از طریق دستورالعمل‌هایی که نوشته شده است، می‌توانید جریمه را پرداخت و صفر کنید. راه از این ساده‌تر سراغ دارید؟ نیازی به دانش خاصی هم ندارد. هر کسی با هر دانشی حداقل می‌تواند خلافی خود را استعلام بگیرد.

دریافت خلافی از طریق USSD

روش دیگر که همانند خلافی بسیار راحت و سریع است، استفاده از شماره‌گیری کد USSD با شماره *110# است. با شماره‌گیری این کد و انجام دستورالعمل‌های لازم علاوه بر اینکه خلافی را استعلام می‌کنید، مبلغ آن را هم می‌توانید پرداخت کنید. از مزایای این روش استفاده از آن در هر شرایط زمانی و مکانی، ارزان‌تر بودن و نیاز نداشتن به دانش گوشی خاصی نیست. با گوشی‌های ساده هم می‌توانید انجام دهید. فقط قبل از استعلام حتماً کد VIN کارت خودروی خود را آماده کنید.

دریافت خلافی و پرداخت از طریق سایت راهور

یکی از مطمئن‌ترین روش‌ها استفاده از سامانه راهور به آدرس rahvar120.ir است. فقط کافی است تا وارد سایت شوید و از طریق منوی وسط صفحه، استعلام خلافی را انتخاب کنید. اگر از قبل در سامانه سخا نام‌نویسی کرده باشید، فقط کافی است تا کد ملی و رمز را وارد کنید. اگر هم حساب کاربری نداشته باشید، از طریق همان سایت ثبت‌نام خود را می‌توانید تکمیل کنید. از مهم‌ترین مزایای استفاده از این روش برای دریافت خلافی می‌توان گفت که شامل رایگان بودن، مطمئن بودن و پرداخت در همان لحظه است. فقط نکته اصلی اینجاست که برای دریافت خلافی از این طریق باید از بارکد استفاده کنید. روی کارت خودرو میله‌های مشکی قرار دارند که زیر آن چندین عدد نوشته شده است. آن اعداد را از چپ به راست وارد کنید.شما می توانید راهنمای کامل استعلام و پرداخت خلافی خودرو و یکی از مصداق های خلافی خودرو یعنی نداشتن بیمه شخص ثالث را در اینجا بخوانید.

11

استفاده از اپلیکیشن

چندین اپلیکیشن مجاز وجود دارند که می‌توانید علاوه بر استعلام خلافی، مبلغ آن را پرداخت کنید. در خصوص این اپلیکیشن ها خیلی دقت کنید. برنامه‌های موبایل زیادی وجود دارند؛ اما بسیاری از آن‌ها ایمن نیستند و صرفاً برای سوءاستفاده از حساب کاربری شما ساخته شده‌اند. اگر برنامه موبایلی نمی‌شناسید، ارزش این را دارد که به صورت حضوری به دفتر پلیس+10 مراجعه کنید. البته به تازگی راهنمایی و رانندگی برنامه موبایلی به نام پلیس من عرضه کرده است که از این هم می‌توانید استفاده کنید.

کدام روش استعلام خلافی بهتر است؟

تمامی روش‌های استعلام خلافی خوب هستند. اینکه از کدام یک استفاده کنید، به شرایط شما بستگی دارد. اگر ساده‌ترین و سریع‌ترین روش را می‌خواهید، استفاده از پیامک و USSD توصیه می‌شود. اگر به دنبال روش مطمئن هستید، سایت راهور و اگر کاغذ آن را باید تحویل دهید، پلیس+10 توصیه می‌شود. برنامه‌های موبایل هم روش ساده و سریعی هستند؛ اما باید در استفاده از آن دقت زیادی داشته باشید. با این روش‌ها دیگر هیچگاه بی اطلاع از خلافی خودروی خود نخواهید بود.