به گزارش پایگاه خبری نشان :

 

 

 

وقتی در شرایط ساخت و ساز قرار می‌گیرید اهمیت محصولات فولادی بیش از پیش خواهد بود؛ دو مورد اساسی که برای مجریان پروژه‌های بزرگ نقش مهمی را ایفا می‌کند، عبارتند از: هزینه مالی و محاسبه میزان میلگرد و تیرآهن مصرفی در سازه‌ها. ساختمان‌ها با طبقات مختلف به مقاطع فولادی با میزان متنوع نیاز دارند؛ از این رو تخمین قیمت آهن مصرفی مورد نیاز این محصولات می‌تواند از ضرر و زیان در پروژها جلوگیری کند. با ما در این مقاله همراه باشید.

چرا محاسبه تعداد میلگرد و تیرآهن جهت شروع به ساخت اهمیت دارد؟

یکی از وظایف مهمی که بر عهده یک مدیر پروژه است، محاسبه تقریبی و پیش‌بینی میزان استفاده از مصالح مختلف، به منظور مدیریت هزینه‌هاست.

انتخاب نوع و سایز مناسب می‌تواند از اعمال خرج‌های اضافی جلوگیری نماید. به‌طور‌مثال: دقت در محاسبه تیر و ستون فلزی در ساختمان‌ها، باعث جلوگیری از پرداخت هزینه‌های سرسام‌آور خرید تیرآهن‌ و میلگرد می‌شود.

برای  محاسبه تیرآهن و ستون فلزی در ساختمان سازی چه روش هایی را بکار می گیرند؟

برای محاسبه دقیق میزان تیرآهن مصرفی، انتخاب نوع سازه (فلزی یا بتنی) را می‌توان به عنوان مهم‌ترین فاکتور در نظر گرفت.

در زمینه تعیین میزان آهن مصرفی پارامترهای نقش، عملکرد و میزان باری که این مقاطع فولادی تحمل می‌کنند هم بسیار تاثیرگذار است.

اصولاً جهت محاسبه میزان تیرآهن کاربردی در سازه‌ها از دو روش بر اساس وزن و بر اساس تعداد طبقات استفاده می‌شود. جهت محاسبه وزن کلی تیرآهن مصرفی، باید طول تیرآهن را در وزن مخصوص (موجود در جدول اشتال یا مندرج در پلاک الصاقی محصول) آن ضرب کرد.

برای انتخاب تیرآهن مناسب، باید حداقل سایز لازم که توان تحمل بار ساختمان را داشته باشد را در نظر گرفت. مثلاً با محاسبه وزن کلی تیرآهن مورد استفاده و ضرب آن در میزان قیمت تیرآهن ۱۶ می‌توان برآورد نسبتاً جامعی از هزینه‌های پروژه به‌دست آورد.

·محاسبه تیرآهن برای ساختمان یک طبقه

اصولاً برای ساخت واحد‌های یک طبقه از اسکلت بتنی استفاده می‌شود.

پس از انتخاب نوع سازه، باید سایز مناسب تیرآهن باتوجه به شرایط ساختمان را تعیین نمود، سپس تعداد و فاصله دهانه‌ها یا فاصله بین دو تیرآهن را مشخص نموده که فاکتور مهمی در محاسبه میزان آهن مصرفی است‌.

در آخر با بدست‌آوردن جمیع این پارامترها، می‌توان تعداد تیرآهن مصرفی در پروژه را تخمین و وزن مجموع آن را تعیین نمود.

با توجه به نوع سازه، میزان تیرآهن مصرفی در آن متفاوت است.

تگ alt: با توجه به نوع سازه، میزان تیرآهن مصرفی در آن متفاوت است.

·تعداد تیرآهن برای ساختمان دو  طبقه

در یک ساختمان دو طبقه اسکلت فلزی علاوه بر تیرآهن، برای ساخت ستون‌های اصلی، به تعدادی تیرآهن فرعی برای ساخت سقف نیز احتیاج است.

تغییرات روزانه قیمت تیرآهن ۱۸ مورد استفاده در ستون‌های اصلی، در محاسبه قیمت تمام شده و هزینه‌های پروژه بسیار مهم است.

به‌طورکلی برای محاسبه میزان آهن مصرفی در ساختمان‌های دو طبقه، تعیین نوع تیرآهن، تعداد تیرهای اصلی، فرعی و برآورد وزن کلی تأثیرگذار هستند.

·محاسبه تیرآهن برای ساختمان سه طبقه

برای تعیین میزان تیرآهن مورد استفاده در ساخت ساختمان‌های سه طبقه و بالاتر، علاوه بر پارامترهای ذکر شده، نوع محیط جغرافیایی و منطقه‌ای سازه نیز بسیار مهم است.

از دیگر پارامترهای مؤثر در تعیین میزان آهن مصرفی ساختمان‌های چند طبقه، وزن سازه و مقاومت مورد نیاز در برابر فشارهای وارده است.

میزان تیرآهن مصرفی در ساختمان های چند طبقه، به تعداد طبقات و فشارهای وارده بر آن ها بستگی دارد.

تگ alt: میزان تیرآهن مصرفی در ساختمان های چند طبقه، به تعداد طبقات و فشارهای وارده بر آن ها بستگی دارد.

محاسبه وزن و میزان میلگرد مصرفی برای ساختمان به چه صورت انجام می پذیرد؟

به محاسبه میزان استفاده آهن‌آلات در سازه‌های درحال‌ساخت، اصطلاحاً متره برآورد گفته می‌شود.

همانطورکه ذکر شد در سازه‌های بتنی، میلگردها نقش اساسی را بازی می‌کنند، به‌همین‌جهت برآورد میزان مصرف میلگردها در این سازه‌ها حائز اهمیت است. این مقاطع در سقف‌ها، ستون‌ها و فونداسیون به‌کار گرفته می‌شوند.

مقدار میلگرد مصرفی در سازه‌های مختلف، متفاوت است. مثلاً میزان مصرف این محصولات در اسکلت‌های بتنی در هر مترمربع برابر ۴۰ تا ۵۵ کیلوگرم است.

با استفاده از فرمول محاسبه میلگرد، در هر نوع اسکلتی می‌توان وزن کل میلگرد مصرفی را از ضرب وزن مقطع مورد نیاز در هر مترمربع در کل مساحت سازه به‌دست آورد.

·محاسبه میلگرد مورد نیاز جهت فونداسیون

مهم‌ترین بخش سازه، فونداسیون یا پی ساختمان است بوده به طوری که بیشترین میزان مصرف میلگرد در فونداسیون سازه وجود دارد. این مقاطع فولادی در فونداسیون به صورت طولی، عرضی و گاهی تقویتی به کار برده می‌شوند.

برای تخمین میزان میلگردهای مورد نیاز در فونداسیون، باید مقدار کاور، خم میلگرد، عمق و ضخامت فونداسیون درنظر گرفته شود. جهت بهبود گیرایی این مقطع فولادی به بتن‌ها، دو سر آن‌را خم می‌کنند که به خم میلگرد معروف است. همچنین به فاصله ای که این مقطع از سطح بتن قرار گرفته بر روی خود دارد، کاور گفته می‌شود.

·محاسبه تعداد و وزن میلگرد برای اسکلت فلزی ساختمان

عواملی چون نوع خاک، تعداد طبقات، نوع سقف و نوع فونداسیون در محاسبه تعداد و وزن میلگردها برای اسکلت‌های فلزی تأثیرگذار هستند.

میزان آرماتورهای مورد نیاز در یک ساختمان بر اساس نوع سقف و ستون تعیین می‌شود. این میزان استفاده از این مقطع برای سقف‌های مختلف، متفاوت خواهد بود.

نوسانات روزانه قیمت میلگرد ۱۴، به‌دلیل استفاده زیاد آن‌ها در ساخت آرماتورهای سقف و ستون سازه ‌های فلزی، برای مدیران پروژه بسیار مهم و تاثیرگذار است.

·محاسبه میلگرد مورد نیاز جهت کل ساختمان

بعد از محاسبه میزان مورد نیاز تعداد میلگرد در هر ستون ساختمان دو طبقه و سه طبقه، فونداسیون و سقف سازه، جهت تخمین میزان این مقطع کل ساختمان  باید به شکل جداگانه این مقادیر را برای هر طبقه تخمین زد. سپس می‌توان با استفاده از فرمول زیر به میزان وزن کلی میلگرد مصرفی در سازه‌ دست یافت:

WT = [(W1 + W2) ×A] + W3

= WT وزن کلی میلگرد مصرفی

W1 = وزن میلگرد به ازای هر متر مربع

W2 = وزن میلگرد سقف

W3 = وزن میلگرد فونداسیون

A‌ = مساحت کل سازه

استفاده از میلگردهای ۱۶ با توجه به استحکام بالای آن‌ها بسیار مهم است. با بالا رفتن قیمت میلگرد ۱۶ در سال‌های اخیر، برخی سازندگان برای کاهش هزینه‌های جاری، کمتر از این سایز استفاده می‌کنند که می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری به سازه‌ها وارد آورد.

سخن پایانی

مجموعه آهن‌ آنلاین، به‌عنوان یک منبع معتبر در سال‌های اخیر سعی داشته‌است تا کمک بزرگی برای خریداران مقاطع مختلف فولادی باشد. ارائه به‌روز و آنلاین قیمت‌های محصولات کارخانه‌های بزرگ کشور از بزرگترین قدم‌های برداشته شده این مجموعه در حال حاضر است.

منبع: https://ahanonline.com/210502/محاسبه-تیرآهن-میلگرد-مصرفی/