به گزارش پایگاه خبری نشان :

تجربه برند شامل تعاملاتی می‌شود که یک مشتری با برند قبل از خرید، در حین خرید و حتی بعد از خرید دارد. در واقع یک شیوه خاص از بازاریابی است که موجب می‌شود تا مشتری در طی سفر خود یک تجربه بسیار عالی به دست آورده و مجدد به عنوان مصرف کننده از محصول شما استفاده کند. اگر به دنبال این هستید که شخصیت برند خود را در ذهن مشتری بهتر جلوه دهید، باید از افراد متخصص و حرفه‌ای برای مدیریت برند کمک بگیرید. در حال حاضر مجموعه برنداکسین در زمینه توسعه برند و سایر موارد دیگر به مشتریان خود کمک می‌کند.

تجربه برند در تبلیغات و برندینگ

تجربه برند چیست؟

در حوزه برندینگ ‌بحث های زیادی وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آنها تجربه برند (BrandExperience) است. اگر برای شما هم سوال است که تجربه برند چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم به مجموعه‌ای از عواطف و احساسات مشتری نسبت به برند گفته می‌شود که شامل طرز تفکر، حس فرد در حین استفاده از محصول، یادآوری خاطرات شیرین و بسیاری از موارد دیگر می‌شود.

در واقع اگر بخواهیم مفهوم تجربه برند را به درستی بیان کنیم، به احساسات هر مشتری در هنگام مواجهه با یک محصول، برقراری ارتباط با آن و خرید نهایی آن اشاره دارد. بسته به هر فرد و درکی که از برند دارد، این احساسات متفاوت بوده و شامل اعتماد، احترام، ارزشمندی و مواردی از این قبیل می‌شود. البته گاهی برخی از برندها می‌توانند تصویر ذهنی بسیار بد و ناخوشایند ایجاد کنند که سبب رشد منفی می گردد. بدین جهت اغلب برندها در تلاشند تا با ایجاد تجارب مثبت همواره رشد و پیشرفت داشته باشند.

بنابراین نحوه مدیریت تجربه برند، نقش موثری در تضمین موفقیت یک برند یا شکست آن ایفا می‌کند. برندها در تلاشند تا ضمن حفظ مشتریان فعلی، مشتریان جدیدتری را نیز با خود همراه کنند. در صورتی که اسامی خلاقانه برای برند در نظر بگیرید، امکان تاثیرگذاری آن بر روی مشتری افزایش پیدا می‌کند.

شخصیت برند چیست؟

برای اینکه در بین سایر برندهای هم رده متمایز شوید، داشتن یک استراتژی برای معرفی برند و محصول لازم و ضروری است. به همین جهت باید برای برند خود به دنبال یک سبک معرفی کاملاً شخصی باشید و در واقع به آن شخصیت های انسانی بدهید. 

اگر برای شما سوال به وجود آمده که شخصیت برند چیست؟ باید بگوییم به مجموعه‌ای از ویژگی‌های انسانی که به یک برند نسبت می‌دهند، شخصیت برند گفته می‌شود. باید این شخصیت یک ارزش افزوده برای برند به دنبال داشته باشد و موجب شود تا مشتریان بنابر احساسات تصمیم به خرید بگیرند. دقت کنید که انتخاب اسم برند هم نقش بسیار مهمی در به وجود آوردن یک شخصیت خاص ایفا می‌کند. بنابراین کمک گرفتن از افراد متخصص مانند برنداکسین از اولین مرحله شروع کسب و کار، اهمیت دارد.

در واقع تصویر ذهنی برند اگر مثبت باشد، ضمن ایجاد مشتری، برند را هم متمایز می‌کند که در چنین شرایطی برای معرفی مجدد برند به مردم و یادآوری کردن خود، زمان زیادی لازم ندارید. چرا که مشتریان به راحتی تفاوت میان شما و رقبا را درک کرده و محصولی را انتخاب می‌کنند که تصویر ذهنی نسبت به آن بهتر باشد.

در ادامه چند مورد از برندهای مهم که شخصیت‌های محبوبی هستند را ذکر می‌کنیم:

  • برند اپل

شخصیت برند اپل در ذهن همه افراد به صورت خلاقانه، شیک، مدرن و با کیفیت بالا است.

  • برند نایکی

شخصیت برند نایکی در ذهن مشتری بر اساس کیفیت بالا و سبک زندگی فعال است که استفاده از محصولات آن سبب افزایش اعتماد به نفس و بالا بردن انگیزه فعالیت می‌شود.

  • برند دیجی کالا

شخصیت برند دیجی کالا نشان دهنده یک برند قابل اعتماد، راحت و مقرون به صرفه است که در عین داشتن نیروی جوانی، جدیت زیادی دارد.

 

ابعاد تجربه برند، برندهای بزرگ دنیا

ابعاد تجربه برند کدامند؟

تجربه برند (BX) به تمام تعاملات یک مشتری با برند گفته می‌شود. در واقع ابعاد تجربه برند بر ۴ بعد مهم استوار است که در ادامه به صورت مختصر به آن می‌پردازیم:

  • بعد حسی

این بعد مستقیم به احساسات و حواس مشتری ارتباط پیدا می‌کند و باید علاوه بر تمرکز بر حواس پنجگانه در زمینه طراحی لوگو، رنگ، شکل بسته‌بندی محصولات، محیط فیزیکی ارائه آنها و بسیاری از موارد دیگر توجه کرد، تا جذابیت‌های محصول حواس پنجگانه مصرف کننده را به سمت خود جلب کند.

  • بعد عاطفی

بعد عاطفی مربوط به عواطف و احساسات درونی مشتری می‌شود و مستقیم به عواطفی مانند شادی، غم، عصبانیت، حس رضایت و موارد دیگر ارتباط دارد.

  • بعد فکری

بعد فکری یا شناختی حاصل تفکر و رویاپردازی‌های مشتری از برند و محصول مد نظر می‌شود و به داشتن آگاهی و اطلاعات و درک ارزش برند ارتباط پیدا می‌کند.

  • بعد رفتاری

بعد رفتاری باید به گونه‌ای اجرا شود که بر روی مشتری تأثیر زیادی گذاشته، تا مشتری به صورت عینی تجارب خود را در فضای مجازی یا به صورت رودررو در اختیار دیگران قرار بدهد و توصیه به خرید و تعامل با این برند داشته باشد.

 

ui و ux خوب در جایگذاری تجربه برند خوب

بررسی مولفه‌های مهم برای تجربه برند در تبلیغات

تجربه برند در تبلیغات مجموعه‌ای از تعاملات مشتری با برند است که در پروسه خرید رخ می‌دهد. این تعاملات می‌توانند از لحظه دیدن یک محصول در شبکه‌های اجتماعی، تلویزیون، بیلبوردها یا فضاهای دیگر شروع شوند و تا لحظه خرید و حتی بعد از آن هم ادامه پیدا می‌کنند. تجربه برند در تبلیغات مسئله بسیار مهمی است، چرا که بر تصمیمات مشتریان و در نهایت حجم خرید تأثیرگذار است. اگر مشتری از یک برند نتیجه مثبتی بگیرد، احتمال بازگشت آن برای خرید مجدد بیشتر می‌شود. اگر نتیجه کاملاً دلخواه باشد احتمال اینکه برند را به دیگران هم معرفی کند، افزایش می‌یابد.

در اینجا به بررسی برخی از مولفه‌های مهمی که در هنگام تجربه برند در تبلیغات باید مد نظر قرار بگیرند می‌پردازیم:

  • ایجاد ارزش بیشتر

تبلیغات باید ارزش بیشتری را برای مشتری به وجود بیاورند و این ارزش می‌تواند شامل اطلاعاتی در مورد یک محصول یا خدمات مختلف باشد، یا یک پیشنهاد ویژه با تخفیف خاص باشد. این ارزش اگر برای محصول جدید است، می‌تواند اطلاعاتی در مورد ویژگی و مزایای محصول ارائه دهد که به کار بردن آن سبب صرفه‌جویی اقتصادی می‌شود.

  • قابل اعتماد بودن

تبلیغات باید به گونه‌ای باشد که مشتری به آن اعتماد کند، در واقع کلیدی‌ترین مؤلفه تجربه برند را اعتماد تشکیل می‌دهد. پس باید برای هر محصول یا هر خدماتی، تمام موارد مربوط را بدون کم و کاست یا زیاده گویی به شکل حرفه‌ای بیان کنید.

  • مرتبط بودن تبلیغات

تبلیغات باید به گونه‌ای در نظر گرفته شود که با نیاز و خواسته مشتری در ارتباط باشد، توجه کردن به این ارتباط موجب می‌شود تا بودجه تبلیغ به درستی خرج شده و نتایج به دست آمده هم مثبت باشد.

  • اثربخشی تبلیغات

تبلیغات را به گونه‌ای انجام بدهید که باعث افزایش آگاهی مشتری از برند شود، تا احتمال خرید را بیشتر کند. بهتر است اثربخشی تبلیغات خود را به طور مرتب بررسی کنید، تا در صورت صحیح نبودن استراتژی را تغییر بدهید. با تمرکز بر این مؤلفه‌ها امکان توسعه برند و کسب و کارها آسان‌تر می‌شود و با به دست آمدن تجربه برند مثبت مشتریان فعلی حفظ شده و مشتریان جدید هم اضافه می‌شوند.

دریافت مشاوره برای مدیریت برند از مجموعه برنداکسین

شیوه معرفی یک برند به مصرف کننده تأثیر مستقیم بر روی تصویر ذهنی برند به وجود می‌آورد. به همین جهت قبل از شروع کسب و کار برای مدیدیت برند به شکل حرفه ای می‌توانید از کارشناسان متخصص و توانمند، مانند دکتر رضا زرینی مشاوره دریافت کنید، تا با  آگاهی کامل‌تری در مورد بازار و نحوه ورود به آن فعالیت خود را شروع نمایید.