به گزارش پایگاه خبری نشان :

 

برای محاسبه وزن ورق گالوانیزه، ابتدا باید ضخامت ورق را در نظر بگیرید و با توجه به طول و چگالی ورق، می توان وزن آن را محاسبه نمود.

چیستی و ماهیت ورق گالوانیزه

به گزارش پایگاه خبری نشان : فرم کامل ورق GI ورق آهن گالوانیزه می باشد که این ورق که با نام Galvanized شناخته می‌ شود. این ورق نوعی ورق فولادی است که برای جلوگیری از خوردگی و افزایش عمر آن با روی پوشانده شده است. با توجه به فرآیندهای مختلف گالوانیزه، ورق های گالوانیزه گرم و ورق های فولادی الکترو گالوانیزه داریم. محاسبه وزن ورق گالوانیزه به عامل چگونگی فرآیند تولید آن هم مرتبط است. وزن این عنصر زمانی که طی فرآیند نورد گرم تولید می‌شود، با زمانی که طی فرآیند نورد سرد ساخته می‌شود فرق دارد. گفته شد که این فلز نوعی آلیاژ است که به‌صورت ترکیبی به‌وجود آمده است. دلیل اینکه به Galvanized آلیاژ گفته می ‌شود، است که برای ساخت آن به‌جز فلز فولاد، عناصر دیگر هم به‌کار‌رفته است. به دلیل مقاومت در برابر خوردگی عالی و ظاهر خوب، انتخابی مقرون به صرفه در ساختمان ها، خودروها، مبلمان، لوازم خانگی، کشتی ها و غیره است.

کلیک کنید: ورق گالوانیزه و هر آنچه که باید در مورد مزیت استفاده و ویژگی های آن بدانید

استفاده از فلز روی در ورق گالوانیزه

چیزی که توانسته گالوانیزه را تا این حد خاص کند، عنصر روی موجود در روکش آن است. در مرحله نهایی از تولید این عنصر آلیاژی، پوششی از فلز روی بر آن قرار می‌ گیرد.

هرچه میزان روی در فلز بیشتر باشد، ممکن است در محاسبه وزن گالوانیزه تاثیر‌گذار‌تر باشد. برای درک بهتر ماهیت این عنصر لازم است بدانید در زمان ساخت، فلز آهن در مخزنی سرشار از روی فرو رفته و غوطه‌ ور می‌ شود. در این زمان است که تمام سطح کار پوشیده از روی شده و آهن را در برابر عوامل آسیب‌ زا حفظ می‌ کند. زمانی که این آلیاژ تولید شد، ورق‌ هایی از آن هم ایجاد می‌ شوند.

انواع ورق آهن گالوانیزه

ورق های گالوانیزه انواع مختلفی دارند. به عنوان مثال، با توجه به روش های مختلف گالوانیزه، ورق های گالوانیزه گرم و ورق های فولادی الکترو گالوانیزه وجود دارد.

ورق گالوانیزه گرم عمدتاً توسط فرآیند گالوانیزه مداوم تولید می شود. یعنی پوشش روی با فرو بردن مداوم سیم پیچ فولادی در حمام روی مذاب در دمای 450 درجه اعمال می شود. این فرآیند یک پوشش روی ضخیم را ایجاد می کند که به شکل اسپنگل های روی متبلور منجمد می شود. پوشش ضخیم روی محافظت کامل از فولاد پایه را ارائه می دهد. به همین دلیل عمر مفید آن در شرایط عادی بیش از 30 سال است.

ورق الکترو گالوانیزه اغلب از فولاد نورد سرد به عنوان فلز پایه استفاده می کند. سپس روکش روی ورق الکترو گالوانیزه با رسوب الکتریکی اعمال می شود. فرآیند پوشش الکترولیتی پیوسته یک پوشش روی نازک اما بسیار یکنواخت را ارائه می دهد. بنابراین فولاد الکترو گالوانیزه ظاهر صاف تری دارد.

ورق های گالوانیزه ساده و موجدار

با توجه به طراحی شکل، می توانید ورق های آهن گالوانیزه ساده و ورق های گالوانیزه موجدار (CGI) را پیدا کنید. ورق های گالوانیزه از عرض 1 تا 12 متر، عرض 600-1500 میلی متر و ضخامت 0.12-2.5 میلی متر در دسترس هستند. ورق گالوانیزه ساده برای پنل پشتی لوازم خانگی و مبلمان مناسب است.

کاربرد گسترده ورق گالوانیزه

چنانچه فردی نیاز به ورق گالوانیزه داشته باشد، برای خرید، ابتدا باید وزن آن را محاسبه کند تا بتواند بنابر آن، فلز را خریداری کند. اگر کمی با‌ دقت به اطراف خود بنگرید، می‌ بینید که بسیاری از وسایلی که در اطرافتان وجود دارند، این فلز را در ساخت خود جای داده‌ اند یا با استفاده از آن ساخته شده‌ اند. این یک محصول است که به‌ عنوان یک آلیاژ ( مواد ترکیبی ) در‌ نظر گرفته می شود.

ورق فولادی گالوانیزه یک محصول همه کاره در کاربردهای مختلف است که از جمله کاربردهای آن عبارتند از:

  1. صنعت ساخت و ساز: مانند ورق های سقف، پانل های دیواری، نرده ها، ناودان ها، کوره های سقفی، پانل های بالکن، قاب های پنجره، انبارها، درب های نورد، پانل های درب، لوله ها، و بسیاری دیگر.
  2. صنعت خودرو: پوسته های بیرونی ماشین یا تراکتور، قاب دوچرخه، پانل های داخلی، صفحات پایین، کانتینر، حصار بزرگراه، دیواره کشتی، ماشین آلات کشاورزی و غیره.
  3. صنعت سبک: پوسته ها و پانل های پشتی لوازم مختلف خانگی مانند تهویه مطبوع، ماشین لباسشویی، یخچال، اجاق مایکروویو، آبگرمکن، دودکش، ظروف آشپزخانه و غیره.
  4. صنعت مبلمان: کمد لباس، میز، کابینت کنار تخت، کمد فایل، قفسه کتاب، و موارد دیگر.
  5. کاربردهای دیگر: بیلبورد در فضای باز، قیف، مهره، پیچ و مهره، و میخ، پروژه های پنل خورشیدی، سطل، مخزن تخمیر، و غیره.

موارد مورد نیاز برای محاسبه وزن ورق گالوانیزه

برای محاسبه وزن ورق گالوانیزه، جدولی در‌نظر گرفته شده که در آن چند مورد نقش بسیار پر‌رنگی در زمان محاسبه دارند. می‌ توان از عرض، ضخامت، طول و چگالی ورق، به‌ عنوان این عوامل موثر نام برد.

عرض ورق

بنا بر موضوع محدود‌ بودن ابعاد، به‌طور معمول عرض صفحه‌ ها 1.25، 1.5 و 2 متر است که اگر شخصی قصد داشته باشد آن را به تصویر بکشد، این قسمت را با حرف W که حرف اختصاری از Width است نشان می‌دهد.

ضخامت ورق

این مورد بنا بر ضخامت فولادی که در فلز روی، قرار گرفته است، مشخص می‌ شود. این پارامتر در شکل با علامت اختصاری T نشان داده می‌ شود که منظور از آن، Thickness است.

طول ورق

این بخش در مقایسه با عرض، از پارامتر بزرگ‌ تری برخوردار است. این پارامتر با حرف L شناسایی می‌ شود که معنی Length را به مخاطب می‌ رساند. به‌ طور معمول طول صفحه Galvanized که در بازار وجود دارد، 6 متر است.

چگالی ورق

از آنجایی‌ که ماده اصلی تشکیل‌ دهنده این فلز، فولاد است چگالی بالایی هم دارد. چگالی موجود در هر صفحه مشخص‌ شده را می‌ توان بنا بر حجم مشخص‌شده 7.85 دانست.

 

فرمول لازم برای روش محاسبه وزن ورق گالوانیزه

تمامی اعدادی که در این فرمول قرار می‌ دهید باید به‌ طور کامل و دقیق باشند. ضخامت به میلی‌ متر، طول به متر و عرض هم به میلی‌ متر اندازه‌ گیری می‌ شود.

طول * عرض * ضخامت * چگالی آهن/ 1000

از آنجایی‌که چگالی 7.85 در‌نظر گرفته شده، بهتر است برای Galvanized ایرانی عدد 8 را در فرمول جای‌ گذاری کنید. دیگر روش محاسبه این است که هر عامل را در جدول مشاهده کرده و سپس نتیجه نهایی را همان‌ جا دریافت کنید. این روش بیشتر مناسب ابعاد محدود در بازار است.

 

اهمیت انجام محاسبه وزن ورق گالوانیزه برای خرید

محاسبه وزن ورق گالوانیزه برای خرید یکی از مهمترین مراحل در انتخاب و خرید این نوع ورق است. وزن ورق گالوانیزه تاثیر مستقیم بر قیمت آن دارد و همچنین می تواند بر روی کیفیت، مقاومت و عملکرد آن اثر بگذارد. برای محاسبه وزن ورق گالوانیزه باید ابعاد، ضخامت و نوع روکش آن را در نظر گرفت. از سوی دیگر نکات دیگری برای خرید این محصول وجود دارد که می تواند بر کیفیت و در نهایت محصول تولیدی به صورت مستقیم تاثیر داشته باشد. بنابراین توجه به راهنمای خرید ورق گالوانیزه می تواند گزینه مناسبی برای اطلاعات بیشتر باشد.