به گزارش پایگاه خبری نشان :

تابلو برق در حقیقت دستگاهی الکتریکی بوده که وظیفه اصلی آن پایش، کنترل و توزیع انرژی برق است. این وسیله انواع مختلفی دارد که بسته به سفارش مشتری ساخته می‌شود. خرید و ساخت تابلو برق در ساده‌ترین شکل آن می‌تواند برای توزیع برق یک ساختمان مسکونی انجام شود.

اما نوع پیچیده آن، تابلوی فشار ضعیف و فشار متوسط بوده که برای پروژه‌های ساخت‌وساز، نیروگاه‌ها، میادین نفت و گاز و همچنین صنایع تولیدی ساخته می‌شود. ما در این مقاله قصد داریم نکات قبل از خرید تابلو برق را بررسی کرده و درباره ساخت و قیمت تابلو برق صنعتی با شما سخن بگوییم.

ساخت تابلو برق صنعتی

همان‌طورکه در مطالب قبلی نیز به آن اشاره کردیم تابلو برق برای حفاظت و کنترل تجهیزات و توزیع برق کاربرد دارد که بسته به نیاز مشتری و مکانی که قرار است نصب شود با جنس‌های مختلف در ابعاد گوناگون ساخته می‌شود.

ساخت تابلو برق صنعتی و مسکونی یکی از کارهای تخصصی بوده که طراحی آن نیاز به مهارت و تخصص بالایی دارد. ساخت این دستگاه علاوه بر طراحی تابلو، تخصص برای نصب و همچنین راه‌اندازی آن به یک سری تحقیقات میدانی نیاز دارد که توسط سازنده تابلو برق صنعتی صورت می‌پذیرد. از جمله این تحقیقات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1. بررسی کردن نقشه کلی ساختمان

۲. کاربرد و وظیفه تابلو برق صنعتی در این محل

۳. ویژگی‌ها و مشخصات شبکه توزیع برق

۴.مشخصات و ویژگی‌های محیطی

۵.محاسبات الکتریکی و مطالعه کردن در این مورد

مراحل ساخت تابلو برق

اگر تصور کرده‌اید که ساخت تابلو برق فقط مونتاژ کردن قطعات و نصب کردن محفظه آن است، باید بگوییم که سخت در اشتباه هستید. در واقع مونتاژ کردن و نصب قطعات نیز جزئی از پروژه طراحی و ساخت تابلوی مورد نظر است. علاوه بر موارد بالا برای ساخت تابلو برق سه مرحله دیگر وجود دارد که سازنده تابلو برق باید آن‌ها را انجام دهد.

1- بررسی محیطی کار

ساخت تابلو برق نیاز به یک طراحی اصولی دارد که باید توسط مهندسینی که در این راستا فعالیت می‌کنند انجام شود. این افراد باید قبل از شروع تاییدیه‌های مورد نیاز کار را بگیرند.

2- استاندارد بودن همه قطعات

در این مرحله از ساخت، سازنده تابلو برق صنعتی باید از استاندارد بودن تمامی قطعاطی که قرار است بر روی تابلو کار شوند اطمینان حاصل کند. برای این منظور در خط تولید قطعات، باید از تکنیسین‌های باتجربه و فنی استفاده شود تا بتوانند تجهیزات را با بهترین کیفیت بسازند.

3- کنترل کیفیت

در نهایت سازنده تابلو برق باید بتواند تاییدیه‌های لازم را از کارشناسان کنترل و کیفیت دریافت کند. کارشناس با انجام تست‌های مختلف ایمنی و کارایی، قطعه را می‌سنجد. این فرد باید از تجربه کافی و همچنین وجدان کاری برخوردار باشد.

برچسب ایمنی تابلو برق

طبق استانداردها و قانون وضع شده بر روی انواع مختلف تابلو برق باید برچسب ایمنی نصب شود. بر روی همه برچسب‌های ایمنی اطلاعات دقیقی در مورد تابلو برق نظیر اندازه تابلو، نوع قطعاتی که در آن به کار رفته، مشخصات این قطعات و ... درج شده است.

قبل از کاربرد آن مطالعه تمامی این اطلاعات یک امر ضروری محسوب می‌شود. لذا با کمک گرفتن از این برچسب‌ها می‌توانید اطلاعات مفیدی بدست آورید که موجب بالا رفتن ایمنی در موقع کار کردن می‌شود.

نکاتی خرید تابلو برق

برای اینکه بتواید برای ساختمان یا مجموعه صنعتی خود یک انتخاب منحصربه‌فرد انجام دهید، باید از خدمات ویژه و مشاوره با کارشناسان شرکتی که تابلو را طراحی کرده بهرمند شوید. اما در کل قبل از سفارش تابلو برق صنعتی باید به پارامترهای زیر توجه کافی کنید.

  • ابتدا باید تابلوی مورد نظر خود را مشخص کنید. برای دستیابی به این منظور گزینه‌هایی چون دیواری، ایستاده، روکار یا توکار، جعبه‌ای و رک پیش روی شماست.
  • میزان ولتاژ و جریانی که برای ساختمان خود نیاز دارید را مشخص و بعد به سفارش تابلو برق صنعتی خود بپردازید.
  • جنس تابلوی مورد نظر خود را تعیین کنید. در این زمینه نیز یکی از گزینه‌های آلومنیوم، فولاد، استیل و ... را می‌توان انتخاب کرد و در اختیار سازنده تابلو برق صنعتی قرار دهید.
  • محل نصب تابلوی مورد نظر خود را مشخص کنید.(بیرونی یا درونی)
  • از استانداردی که برای تامین حفاظت دستگاه به کار رفته است اطلاعات دقیقی را بدست آورید.
  • استاندارد عدم نفوذ گرد و خاک و همچنین آب را در نظر بگیرید.
  • به کشویی و فیکس بودن و همین‌طور ساختار ماژولار تابلو دقت کنید.
  • حتما از پیمانکار نوع فرایند رنگ کاری را جویا شوید.
  • به برند و قیمت تجهیزات توجه ویژه کنید.
  • خرید تابلو برق را تنها از شرکت‌های مطرح نظیر برقستان که از ضمانت برخوردار هستند انجام دهید.
  • در پایان خرید حتما دفترچه راهنمای فنی و همچنین کاتالوگ‌های عمومی تابلو را از تولید کننده بخواهید.

علاوه بر رعایت نکات بالا باید به برچسب ایمنی که در سطور قبلی با آن آشنا شدید و همچنین قیمت تابلو برق صنعتی نیز توجه ویژه کنید. در ادامه مشکلاتی را که ممکن است با خرید یک تابلو برق بی‌کیفیت و ارزان با آن مواجه شوید را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

مشکلات خرید یک تابلو برق بی کیفیت و ارزان

اگر به‌دلیل قیمت پایین‌تر، یک کارگاه یا شرکت را برای خرید تابلو برق انتخاب کرده‌اید و موارد بالا را برای خرید در نظر نگیرید، مطمئنا در آینده دچار مشکل خواهید شد. باید بدانید که تابلو برق یک وسیله الکتریکی حساس و پیچیده است.

بنابراین مقاومت در برابر نوسانات جریان و ولتاژ و همچنین تعبیه شدن روش‌های قطع جریان توسط تجهیزات پشرفته برای آن امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. اهمیت دادن به قیمت و کیفیت تابلو برق می‌تواند ساختمان مسکونی یا صنعتی شما را از عواقبی چون انفجار و آتش‌سوزی در امان نگاه دارد.

بهترین شرکت برای سفارش و خرید تابلو برق

قبل از سفارش تابلو برق صنعتی نیاز است که جزئیات پروژه خود را طی یک تماس با شرکت سازنده تابلو برق صنعتی در میان بگذارید. بر روی یک تابلو برق استاندارد انواع مختلفی از قطعات و تجهیزات تعبیه شده است. در هنگام خرید این دستگاه باید نوع کلیدها، سوییچ‌ها، فیوزها، چراغ‌ها و قطعات حفاظتی و کنترل کننده و سایر موارد در میان پیمانکار و کارفرما مشخص گردد.

به‌طورکلی این تابلو برق‌ها به سه صورت تابلو برق فشار ضعیف، فشار متوسط و فشارقوی تولید و به بازار ارائه می‌شوند که دو مورد اول بیشتر برای مصارف خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. درصورتی‌که برای ایمنی دستگاهی که قصد خرید آن را دارید، اهمیت ویژه‌ای قائل هستید ما به شما محصولات شرکت نام‌آشنای برقستان را پیشنهاد می‌کنیم.