به گزارش پایگاه خبری نشان :

علائم گودی کمر شامل درد کمر و یک ستون فقرات خمیده است. گودی کمر می‌تواند باعث سفت شدن عضلات در قسمت تحتانی کمر شود. همچنین می‌تواند به ستون فقرات و بافت‌های نرم در ناحیه کمر آسیب برساند. فرد مبتلا به گودی کمر ممکن است علائم زیر را تجربه کند:

ستون فقرات خمیده. گودی کمر منجر به انحنای بیش از حد ستون فقرات در قسمت تحتانی کمر می‌شود و باعث می‌شود شکم و باسن از نظر نمای ظاهری برجسته‌تر به نظر برسد. درد پایین کمر. افراد مبتلا به گودی کمر ممکن است درد خفیف تا شدید کمر را تجربه کنند که ممکن است با حرکت بدتر شود.

تشخیص گودی کمر دشوار است زیرا در انحنای طبیعی ستون فقرات (لوردوز کمر) تنوع زیادی وجود دارد. اشعه ایکس ممکن است به اندازه‌گیری انحنای ستون فقرات کمک کند، اما اگر فکر می‌کنند ناهنجاری در بافت نرم مسئول گودی کمر است، متخصص حرکات اصلاحی درخواست تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی (MRI) یا توموگرافی کامپیوتری (CT) را خواهد کرد.

گودی کمر در ابتدا ممکن است با داروهای ضدالتهابی درمان شود. پزشک ممکن است با تجویز مسکن و داروهای ضدالتهابی برای تسکین علائم دردناک گودی کمر شروع کند. درمان طولانی مدت به علت بیماری بستگی دارد. در صورتی که گودی کمر مربوط به یک مسئله ساختاری با ستون فقرات باشد، مراجعه به یک متخصص حرکات اصلاحی ممکن است ضروری باشد. در مواردی که چاقی ممکن است یک عامل مؤثر باشد، پزشک احتمالاً یک برنامه کاهش وزن تدوین می‌کند. این ممکن است شامل تمرینات درمانی فیزیکی باشد که ماهیچه‌های اصلی را برای بهبود وضعیت بدن کشش و تقویت می‌کند.

بیشتر برنامه‌های توان‌بخشی، تمرینات اصلاحی و تمرینات درمانی شامل تمرینات پیلاتس هستند. برای بسیاری از بیماران، این مسیر به عنوان یک روش درمانی نسبتاً نتیجه بخش دیده می‌شود، به ویژه هنگامی که روش‌هایی مانند قرص‌های تجویز شده و تزریقات نتایج کافی را ارائه نمی‌دهند. طبق تحقیقاتی که توسط کتابخانه کوکران انجام شده است، احتمالاً پیلاتس از کمترین روش مداخله برای تسکین فوری درد مؤثرتر است. از آنجا که پیلاتس بیشتر یک ورزش با شدت کم است، هیچ عارضه جانبی خطرناکی نیز ندارد.

برای درمان کمر درد چه کنیم ؟

برای انجام تمرینات پیلاتس برای کمر درد بسیار مهم است که افرادی به عنوان مربی و متخصص آموزش‌های مرتبط را به طور کامل دیده باشند و سپس اجازه‌ی انجام تمرینات با افراد را داشته باشند. در صورت نبود آموزش‌های کافی ممکن است پیلاتس نتیجه عکس داده و به فرد آسیب برساند.

در حالی که مطالعاتی مانند مطالعات انجام شده توسط کتابخانه کوکران نشان می‌دهد که چگونه پیلاتس می‌تواند تا حدی تسکین دهنده درد باشد، اما در همین مطالعات معمولاً نمونه‌های کوچکی وجود دارد که دارای نتایجی است که به اندازه کافی سازگار نیستند. مانند اکثر درمان‌های کمردرد، تأثیر پیلاتس به شرایط بیمار و دانش مربی پیلاتس بستگی دارد.

اگر می‌خواهید از پیلاتس برای تسکین درد استفاده کنید، حتماً ابتدا با متخصص حرکات اصلاحی و تمرین درمانی مشورت کنید. همچنین باید قبل از ثبت نام در یکی از کلاس‌های پیلاتس اطمینان حاصل کنید که مربی پیلاتس ، مجوز آموزش کلاس‌ها را دارد و با اندازه کافی در این کار متخصص است. پس از تأیید، به او بگویید که از کمردرد رنج می‌برید تا بتواند هنگام انجام تمرینات محدودیت‌های شما را در نظر بگیرد و مطابق با مشکلای و آسیب‌های شما برای شما تمرینات ورزشی تنظیم کند.

معمولا به افرادی که از مشکلات شدید کمر رنج می‌برند پیشنهاد می‌شود برای انجام تمرینات ورزشی از مربی خصوصی کمک بگیرند تا اینکه در کلاس‌های گروهی شرکت کنند چرا که با این کار همه‌ی حواس مربی به فرد است و از آسیب آن جلوگیری می‌کند و به طور کلی نتایج مثبت در یک جلسه خصوصی و تک نفره در مقایسه با کلاس‌های گروهی بیشتر است.

یک تمرین برای درمان گودی کمر

بالا بردن زانو از پشت به سفت شدن شکم و کشش کمر و عضلات باسن کمک می‌کند.

روی دست‌ها و زانوها بنشینید.

دستان خود را روی زمین به اندازه عرض شانه قرار دهید.

اطمینان حاصل کنید که کمر شما با زمین موازی است بنابراین لگن در وضعیت خنثی قرار دارد.

شکم خود را به سمت ستون فقرات بکشید و هنگام بازدم کمرتان را قوس دهید.

2 ثانیه در این حالت بمانید و سپس ستون فقرات را به حالت خنثی برگردانید.

یک پا را به عقب دراز کرده و بلند کنید تا وقتی که به همان میزان قبل برسد، بنابراین پا و بدن بلند شده در یک راستا قرار می‌گیرند.

ستون فقرات خود را در وضعیت خنثی نگه دارید.

این وضعیت را تا 5 ثانیه حفظ کنید، پا را پایین بیاورید و تا 10 بار تکرار کنید.

پاها را عوض کنید.

این ورزش عضلات شکم و باسن شما را تقویت کرده و عضلات پشت شما را درگیر می‌کند.

اطمینان حاصل کنید که پای کشیده را متناسب با بدن خود نگه دارید. قوس زیاد در پشت می‌تواند باعث کمردرد شود.