به گزارش پایگاه خبری نشان :

کاردیومیوپاتی استرس اصطلاح خیلی بهتری نسبت به اصطلاح رایج تر، "سندرم قلب شکسته" است.

ما معمولاً یک قلب شکسته را چیزی فکر می کنیم که بعد از یک شکستگی شایع اتفاق می افتد نه چیزی که بعد از پریشانی شدید عاطفی اتفاق می افتد .

کاردیومیوپاتی تاکوتسوبو تضعیف بطن چپ، محفظه پمپاژ اصلی قلب است که معمولاً در نتیجه استرس شدید احساسی یا جسمی مانند بیماری ناگهانی، از دست دادن یک فرد عزیز، یک تصادف جدی یا یک فاجعه طبیعی مانند زلزله می باشد.

به همین دلیل این بیماری همچنین به کاردیومیوپاتی ناشی از استرس یا سندرم شکسته قلب گفته می شود. علائم اصلی درد قفسه سینه و تنگی نفس است.

هر ساله در حدود روز ولنتاین، روزنامه ها داستانهایی با عنوان "سندرم قلب شکسته"، وضعیتی که در آن افراد - معمولاً زنان یائسه - به دنبال یک قسمت از فشارهای شدید عاطفی، علائم شدید و حاد قلبی را تجربه می کنند.

سندرم قلب شکسته توسط پزشکان گرچه "کاردیومیوپاتی استرس" شناخته شده است. کاردیومیوپاتی صرفاً اصطلاح پزشکی برای هرگونه اختلال در عضله قلب است.

کاردیومیوپاتی استرس یک بیماری قلبی است که اخیراً شناخته شده است و چشمگیر و شدید است اما در صورت درمان صحیح معمولاً برگشت پذیر و زودگذر است.

روشن است که این نوع سندرم قلب شکسته به طور کلی هیچ ربطی به عاشق های شکست خورده ندارد.

علائم سندرم قلب شکسته

این بیماری معمولاً با علائمی از حمله قلبی حاد آشکار می شود - مانند فشار شدید به قفسه سینه، تنگی نفس و احساس عذاب قریب الوقوع است.

تقریباً 90 درصد افرادی که این بیماری را دارند زنانی با میانگین سنی 66 سال هستند اما مشخص نیست که چرا کاردیومیوپاتی استرس به طور نامتناسب بر زنان تأثیر می گذارد.

در واقع، کاردیومیوپاتی استرس یک شرایط واقعاً منحصر به فرد است:

این بیماری به طور ناگهانی در افراد سالم، به طور معمول در زنان رخ می دهد.

بلافاصله دنباله ای از استرس شدید احساسی یا جسمی است.

علائم موجود نشان دهنده حمله قلبی است.

در ابتدا، قربانیان به شدت از نارسایی قلبی بیمار هستند اما با مراقبت های مناسب اغلب زنده می مانند و کاردیومیوپاتی تقریباً همیشه به طور کامل از بین می رود.

علائم کاردیومیوپاتی استرس آنقدر ناگهانی و آنقدر شدید است که تقریباً غیرقابل تصور است که هرکسی که آن را توسعه دهد و به دنبال کمک پزشکی نباشد.

و تظاهرات جسمی این وضعیت به قدری واضح است که هیچ دکتری که بیماران زن را می بیند نمی تواند درک کند که اتفاق جدی در جریان است.

بنابراین، به همان اندازه کاردیومیوپاتی استرس، حداقل خطر کمی وجود دارد که توسط قربانیان آن یا پرسنل پزشکی نادیده گرفته شود.

این برخلاف چندین بیماری قلبی دیگر است که بسیار شایع تر از کاردیومیوپاتی استرس هستند.

مهمترین این موارد حملات قلبی است. این شرایط در زنان به همان اندازه در مردان مکرر و خطرناک است اما اغلب با علائم "غیرعادی" همراه هستند.

کاردیومیوپاتی استرس / سندروم قلب شکسته

علل سندرم قلب شکسته

علت کاردیومیوپاتی استرس ناشناخته است اما اکثر متخصصان پس از آسیب های عاطفی، آن را به دلیل پاسخ غیرمعمول به هورمون های استرس، مانند آدرنالین، سرزنش می کنند.

قلب شکسته ممکن است به آنژین ریز عروقی نیز مربوط باشد که در اثر انقباض عروق ریز (رگ های خونی ریز) در عضله قلب ایجاد می شود.

برخی دیگر فرض کرده اند که این وضعیت ممکن است مربوط به اسپاسم عروق کرونر باشد.

تشخیص سندرم قلب شکسته

هنگامی که برای اولین بار ارزیابی شد ابتدا افرادی فکر می کنند که دچار سکته قلبی شده اند.

با این حال، تغییرات در ECG های آنها معمولاً برای حمله قلبی نیست و آزمایشات آنزیم قلبی که قرار است حمله قلبی را تأیید کنند به میزان قابل توجهی بالا نمی رود.

علاوه بر این، وقتی به آزمایشگاه کاتتریزاسیون منتقل می شوند شریان کرونر آنها باز است. در سکته قلبی واقعی، یکی از شریان های کرونر انسداد خواهد بود.

سرانجام، بسیاری از افراد مبتلا به سندرم قلب شکسته نوع خاصی از ضعف عضلات قلب (کاردیومیوپاتی) را در اکوکاردیوگرافی مشاهده می کنند.

در ژاپن، که در ابتدا این شرایط توصیف شده است گفته می شود که بادکنک مشخص بطن چپ شبیه به یک تله هشت پا یا "takotsubo" است بنابراین این وضعیت را کاردیومیوپاتی takotsubo می نامند.

کاردیومیوپاتی استرس / سندروم قلب شکسته

درمان سندرم قلب شکسته (کاردیومیوپاتی استرس)

بسیاری از مبتلایان به کاردیومیوپاتی استرس در ابتدا نارسایی شدید قلبی دارند و نیاز به مراقبت قلبی تهاجمی و فشرده دارند.

خوشبختانه با مراقبت های تهاجمی پزشکی نه تنها آنها زنده مانده اند بلکه کاردیومیوپاتی آنها معمولاً طی چند روز تا چند هفته برطرف می شود.

پزشکان معمولاً داروهای استاندارد نارسایی قلبی مانند مسدود کننده های بتا، مهار کننده های ACE و دیورتیک ها (قرص های آب) را توصیه می کنند.

آنها ممکن است آسپیرین را به بیمارانی که دچار آترواسکلروز (تجمع پلاک در دیواره های شریانی) هستند بدهند.

اگرچه شواهد کمی در مورد درمان طولانی مدت وجود دارد اما ممکن است مسدود کننده های بتا (یا ترکیب کننده های آلفا و بتا) به طور نامحدود ادامه یابد تا با کاهش اثرات آدرنالین و سایر هورمون های استرس، از بروز عود جلوگیری شود.

همچنین کاهش هرگونه استرس جسمی یا عاطفی که ممکن است در ایجاد این اختلال نقش داشته باشد بسیار مهم است.

بیشتر ناهنجاری ها در عملکرد سیستولیک و حرکت دیواره بطن در طی یک تا چهار هفته پاک می شود و بیشتر بیماران طی دو ماه کاملاً بهبود می یابند.

مرگ نادر است اما نارسایی قلبی در حدود 20٪ از بیماران رخ می دهد