به گزارش پایگاه خبری نشان :

تشخیص سلامت بدن از روی لب ها

لب های انسان، از بیش از یک میلیون پایانه عصبی برخوردار است و بسیار حساس تر از نوک انگشتان او هستند و نیاز به مراقبت ویژه ای دارند. بعضی اوقات لب ها می‎ توانند در مورد مشکلات جدی ای که ممکن است سلامتی شخص را تهدید کنند به او خبر دهند و بنابراین باید به شرایط لب ها توجه کافی داشته باشیم. علاوه بر چشم ها، لب ها هم می ‎توانند آینه سلامتی فرد باشند و در این قسمت از سلامت نمناک ، 8 ویژگی بر روی لب ها که می ‎توانند نشان دهنده ی مشکل در سلامتی شخص باشند آورده شده است.

 

8 چیزی که لب هایتان در مورد سلامتی ‎تان به شما می ‎گویند

1. وجود ترک در گوشه دهان:

هنگامی که بزاق در گوشه های دهان جمع می ‎شود، پوست را خشک کرده و می ‎تواند باعث ایجاد ترک شود که در چنین شرایطی ممکن است شخص با لیس زدن و ایجاد رطوبت بر روی لب و گوشه های دهان شرایط مناسبی برای ایجاد عفونت ها فراهم کند.

عفونت ، شایع ترین علت بروز این ترک ها است و اگر وجود این ترک ها در گوشه دهان همیشگی باشد، حتما باید به پزشک مراجعه شود.

تشخیص سلامتی بدن از روی لب

2. لب های خشک و پوست پوست شده از نشانه های عدم وجود رطوبت بدن:

خشکی لب می‎تواند نشانگر عدم وجود رطوبت در بقیه قسمت های بدن باشد و همچنین می ‎تواند به دلیل شرایط آب و هوا و یا استرس اتفاق بیفتد که در این شرایط، شخص باید آب بیشتری بنوشد و از کرم های مرطوب کننده استفاده کند و همچنین، پوسته پوسته شدن لب می ‎تواند ناشی از آلرژی باشد و در صورت وجود برخی علائم دیگر مانند خارش، باید به پزشک مراجعه شود.

3. به وجود آمدن برآمدگی روی لب ها:

گاهی اوقات ممکن است این برآمدگی ها برای شخص دردناک باشند اما بیشتر اوقات بی ضررند و بدون هیچ درمانی از بین می‎ روند. به عنوان مثال، ممکن است این برآمدگی ها ناشی از تزریق اسید هیالورونیک باشد و همچنین واکنش های غذایی نیز ممکن است باعث ایجاد این برآمدگی ها شوند.

در بعضی موارد ممکن است علت ایجاد آن ها بر روی لب ، عفونت ویروسی مثل تبخال باشد که به درمان مناسب پزشکی نیازمند است.

 

برآمدگی رو لب ها

4. ایجاد قرمزی در اطراف لب:

یکی از شایع ترین دلایل ایجاد قرمزی در اطراف لب ، لیسیدن مکرر آن است. لیس زدن مکرر لب ها ، روغن های طبیعی موجود در پوست اطراف لب را خشک کرده و باعث ایجاد قرمزی و خارش آن ها می‎ شود و کنار گذاشتن این عادت و استفاده از مرطوب کننده های ساده می ‎تواند این مشکل را برطرف کند.

5. به وجود آمدن چین و چروک بر روی لب فوقانی:

وجود این چین و چروک ها بر روی لب بالایی ، ممکن است دلایل جسمی و عاطفی داشته باشد. عادت های اشتباه مانند استفاده زیاد از نی برای نوشیدن و یا سیگار کشیدن زیاد به دلیل داشتن استرس و ناراحتی ، می ‎توانند منجر به ایجاد این چین و چروک ها شوند.

چین و چروک لب ها

6. تغییر رنگ لب از نشانه های گردش ضعیف اکسیژن در خون:

آبی و کبود شدن رنگ لب ها نشان دهنده گردش ضعیف اکسیژن موجود در خون است و این مشکل می ‎تواند باعث ایجاد علائم مشابهی در انگشتان دست و پا نیز بشود. در پاسخ به سوالی که از بخش سلامت نمناک در این مورد شده بود باید بگوییم که لب های سفید و یا کم رنگ ناشی از کم خونی هستند که نیاز به درمان توسط پزشک دارند و همچنین مشکلات گردش خون، قند خون و یا کمبود ویتامین نیز می ‎توانند از دلایل دیگر وجود لب های سفید و یا کمرنگ باشند.

7. لب های متورم نشانه از واکنش های آلرژیک:

تورم می ‎تواند نشانه ای از واکنش آلرژیک باشد و در صورت ایجاد تورم بعد از استفاده از محصولات آرایشی خاص، باید از استفاده از آن ها خودداری کرد .در صورت بزرگ و بزرگ تر شدن لب ها در مدتی کوتاه ، باید به پزشک مراجعه شود.

 نشانه هایی در لب که سلامت بدن را تهدید می کند

8. لکه های سیاه بر روی لب:

به وجود آمدن لکه های سیاه بر روی لب می ‎تواند دلایل مختلفی داشته باشد. بهترین راه مراجعه به پزشک برای تشخیص آن است. هایپرپیگمانتاسیون یک بیماری شایع است که می ‎تواند باعث ایجاد لک های قهوه ای در بدن شخص شود که این لک ها نه تنها بر روی لب ، بلکه بر روی گونه ها ، بینی و پیشانی نیز ممکن است ایجاد شوند.

قرار گرفتن زیاد در معرض آفتاب نیز می ‎توانند دلیل دیگری برای ایجاد این لک ها بر روی لب های شخص باشند که در این حالت، این لک ها بیشتر از آنچه دیده شوند ، احساس می ‎شوند و بهتر است به پزشک مراجعه شود تا اقدامات لازم برای جلوگیری از سرطان پوست انجام شود و همچنین جذب زیاد آهن از غذا ها می ‎تواند باعث ایجاد این لک ها بر روی لب شود.

مثل همیشه بخش سلامت نمنام خاطرنشان می سازد تمامی مطالب برای افزایش اطلاعات شما کاربران عزیز منتشر شده است و هرگز نمیتواند جایگزین تشخیص پزشک باشد.