به گزارش پایگاه خبری نشان :

دستگاه برش لیزر از جمله دستگاه های بسیار مشهور در حوزه صنعت است. این دستگاه می‌تواند طرح های بسیار خاص و ویژه را با ظریف ترین حالت و بالاترین کیفیت در اختیار شما عزیزان قرار دهد. تنها کافی است که طرح اولیه را به این دستگاه داده و سطح زیر کار را هم در اختیارش قرار دهید. سایر کارها را دستگاه با دقت کامل انجام خواهد داد و شما در نهایت از کیفیت کار آن شگفت زده خواهید شد. در ادامه با ما همراه باشید.

دستگاه برش لیزر

طرز کار دستگاه برش لیزر آنچنان سخت نیست. مجموعه اشعه های نور از تیوب دستگاه خارج شده و توسط چندین عدسی به یک نقطه متمرکز می‌شوند. شاید به صورت تئوری، این اقدام سخت نباشد، اما در حوزه عملی به هیچ وجه آسان هم نخواهد بود.

تیوب های دستگاه های برش لیزر معمولا بر اساس ساعت کار مفید فروخته می‌شوند. تیوب یک دستگاه تقریبا اصلی ترین بخش دستگاه و هسته مرکزی آن است. شاید یک دستگاه بدون کار کردن فن و یا خرابی عدسی بتواند کار کند، اما بدون تیوب هیچگاه کار نخواهد کرد.

در اطراف تیوب دستگاه، آب عبور داده می شود. وظیفه اصلی این آب، خنک کردن تیوب دستگاه است. بدون این آب های خنک کننده، درجه حرارت دستگاه بسیار بالا می رود و در نهایت موجب ترکیدن تیوب می شود. البته در بسیاری از دستگاه ها، ترموستات قرار داده شده است و مانع از بالارفتن درجه حرارت دستگاه تا درجه های خیلی بالا می شود.

انواع قسمت های دستگاه برش لیزر

تیوب: همانطور که گفته شد، تیوب از اصلی ترین قسمت های دستگاه برش لیزر می باشد. بر روی آن، علامت هایی درج شده است که نشان دهنده نوع آن می باشد. همچنین علامتی تحت عنوان مکس پاور و مین پاور بر روی آن درج شده است. مکس پاور به این معناست که دستگاه برش لیزر شما تا چه اندازه قدرت را می تواند در لحظه وارد کند و مین پاور هم به معنای حداقل توان آن است.

هیتر: هیتر در واقع مخزن آب دستگاه برش لیزر است. البته کاربرد های دیگری هم دارد که بنابر دستگاه های متفاوت، فرق می کند. نشان دادن درجه حرارت دستگاه، کلید های پاور و پمپ ها در برخی از موارد بر روی هیتر قرار گرفته اند.

شیر های دستگاه: شیر های دستگاه که در بسیاری از موارد الکترونیکی هستند، وظیفه آبرسانی را به عهده دارند. در این دستگاه تمرکز زیادی برای خنک سازی انجام گرفته است.

عدسی ها: عدسی ها وظیفه متمرکز کردن حرارت را در یک نقطه دارند. در صورتی که عدسی ها تنظیم نباشد، هر اندازه که تیوب شما قدرتمند باشد باز هم نمی تواند ورقه های سنگین را برش دهد. به همین دلیل تنظیم بودن عدسی ها و تمیز کردن آن ها بسیار حائز اهمیت است.

هواکش : هواکش دستگاه دود ناشی از برش را به بیرون هدایت می کند. این قسمت از دستگاه هم دارای اهمیت بالایی است و در صورت بی توجهی می تواند سلامت شما را به خطر اندازد. 

علاوه بر این موارد، دستگاه برش لیزر دارای میز کار، تسمه کار، نمایشگر صنعتی و سایر موارد نیز می باشد. مجموعه کارکرد درست آنها، برش دقیق ورقه ها را به همراه خواهد داشت.

22

برش لیزر

آشنایی با برخی موارد کاربردی

  • میز کار دستگاه برش لیزر معمولا در ابعاد مختلفی تولید می شوند و بر اساس اینکه دستگاه برش لیزر شما مخصوص برش فلزات است یا غیر فلزات متفاوت خواهد بود. معمولا دستگاه برش فلزات دارای میز بزرگتری نسبت به سایر دستگاه ها می باشد. البته این امر همیشه ثابت نخواهد بود. میز کار دستگاه های برش غیر فلزات معمولا در ابعاد 120×180 به بازار عرضه می شوند و شما باید بر اساس ورقه های مورد نظر، آنها را خریداری نمایید.
  • یکی از اصطلاحات مهم در هنگام کار با دستگاه برش لیزر، فوکوس می باشد. فوکوس، فاصله کانونی عدسی با میز کار است. این فاصله بسیار مهم است و در صورتی که به آن توجه نشود، ورقه را برش نخواهد داد. اگر دستگاه دارای فوکوس مناسبی تا میز کار باشد، اشعه ها در یک نقطه متمرکز می شوند و به این صورت ورقه برش می خورد. دقیقا مثل همان چیزی که در ذره بین ها رخ می دهد.
  • اسپید دستگاه برش لیزر هم از مواردی است که باید مورد توجه قرار دهید. به میزان ضخامت ورقه، اسپید را کاهش یا افزایش دهید. ورقه های ضخیم تر با اسپید با سرعت بالا برش نخواهند خورد. 

22

دستگاه برش لیزر

نکات مهم کار با دستگاه برش لیزر

  • هرگز از حداکثر توان در برش ورقه ها استفاده نکنید و به تیوب فشار نیاورید.
  • در صورت مسدود بودن راه خروجی هواکش ها، آنها را تمیز نمایید.
  • به آب موجود در دستگاه برش لیزر توجه داشته باشید. در صورتی که آبرسانی انجام نشود، خسارت های سنگینی به شما تحمیل خواهد شد.
  • می توانید به آب دستگاه برش لیزر، مقداری ضد یخ هم اضافه نمایید. ضد یخ در صورت گرفتگی لوله ها، آن را باز خواهد کرد و در نتیجه آبرسانی به نحو بهتری انجام خواهد شد.
  • اگر در کار با دستگاه برش لیزر تجربه کافی ندارید و جز افراد مبتدی در این کار هستید، هرگز به صورت خودسرانه اقدام به کار با دستگاه نکنید. همچنین لازم است که ایمنی را در کار با دستگاه رعایت نمایید و از تجهیزات ایمنی غافل نشوید.

برنامه نویسی دستگاه برش لیزر

یکی از مواردی که اپراتور ها باید آن ها را یاد بگیرند، برنامه نویسی دستگاه برش لیزر است. توجه داشته باشید که برنامه نویسی این دستگاه بسیار مهم است. زیرا دستگاه دقیقا طرحی را به اجرا در می آورد که شما آن را نوشته باشید.

معمولا برای برنامه نویسی دستگاه برش لیزر، از نرم افزار های مختلفی استفاده می شود که یکی از مشهور ترین آنها، نرم افزار آرتکم است. این نرم افزار قابلیت های مختلفی را در اختیار شما قرار خواهد داد و می توانید با مجموعه ابزار های موجود در آن، تقریبا هر طرحی را بر روی ورقه های خود پیاده کنید. برنامه نویسی دستگاه برش لیزر بسیار مهم است و از مهم ترین آپشن های یک اپراتور به حساب می آید.

دستگاه برش لیزر شما پتانسیل لازم برای ارائه بهترین کار ها را خواهد داشت. بنابراین وقت را تلف نکنید و از امکانات آن استفاده کنید.

منبع : https://www.sadralaser.com/