به گزارش پایگاه خبری نشان :

خبرگزاری مهر: لیگ بیستم با فراز و نشیب‌های فراوان به پایان رسید، سپاهان با وجود کسب ۶۵ امتیاز بر جایگاه دوم جدول تکیه زد و ذوب آهن نیز بعد از فصل ضعیف خود به لطف تفاضل گل در لیگ برتر ماندنی شد. خبرگزاری مهر در قالب نظرسنجی در نظر دارد ضمن بررسی عملکرد دو تیم اصفهانی در لیگ برتر بهترین بازیکنان این فصل را نیز از نگاه پیشکسوتان و متخصصان فوتبال به مخاطبان معرفی کند. در هشتمین قسمت از پروژه «اصفهان و لیگ بیستم» به سراغ مهدی مرتضویان فعال رسانه‌ای و عضو تحریریه ورزشی خبرگزاری مهر رفتیم که مشروح این مصاحبه را در ادامه می‌خوانید:

روند سپاهان در فصل گذشته را چطور دیدید؟

فکر می‌کنم زنجیره‌های گم شده سپاهان بعد از سال‌ها به این تیم برگشت، ارکان مدیریتی، فنی و بازیکنان بعد از سال‌ها جایگاه خود در سپاهان را فهمیدند و توانستند در همان راستا قدم بردارند، سپاهان بر خلاف سال‌های گذشته که دوست داشت در حاشیه‌ها نیز حرف برای گفتن داشته باشد، امسال به دور از حاشیه بود، رفتار حرفه‌ای محرم نویدکیا در کنار زمین باعث شد تیمش هم با آرامش بازی کند و دور از هیاهو و جنجال‌ها، غیر از بازی با پرسپولیس در اصفهان تیم بی آلایشی را تشکیل داد و توانست ارکان تیمی خود را پیدا کند و طبق همان عمل کند.

مدیریت باشگاه سپاهان، محمدرضا ساکت از تجربه خود استفاده کرد، او از جو ورزشی و فوتبالی اصفهان آگاهی داشت و توانست خیلی زود از ساختار جدید سپاهان شناخت خوبی پیدا کند و حلقه‌های گمشده موفقیت در سپاهان را به یکدیگر وصل کرد، وقتی فهمید محرم نویدکیا نیاز به یک حمایت فکری و فنی زیاد دارد علیرضا مرزبان را انتخاب کرد و در کنار او قرار داد و همه این‌ها باعث شد سپاهان پله پله قدم بردارد و بهترین نتایج را حتی از دوران زلاتکو کرانچار و قهرمانی با امیر قلعه نویی و فرکی کسب کند و از لحاظ فنی و اخلاقی بهتر از آنها عمل کند.

این سپاهان تیمی بود که به حق اگر کوچک‌ترین لغزشی از سوی پرسپولیس رخ می‌داد می‌توانست صدر جدول را بگیرد و خیلی سخت صدر را به پرسپولیس پس داد، عملکرد رویایی پرسپولیس مانع بزرگی برای سپاهان شد تا این تیم هرگز رنگ صدرنشینی را در پنج هفته آخر لیگ بیستم نبیند و نایب قهرمان لیگ برتر لقب بگیرد.

نقش علیرضا مرزبان را در این موفقیت چقدر پررنگ می‌دانید؟

من تأثیر شخص علیرضا مرزبان را در سایه محرم نویدکیا می‌بینم، فکر می‌کنم هر چقدر که مرزبان در سپاهان نقش داشت به همان اندازه محرم نویدکیا مشورت پذیر بوده و این شخصیت فنی و دیدگاه محرم نویدکیا است که با علیرضا مرزبان مشورت می‌کند و از او ایده می‌گیرد و این ایده را در زمین پیاده می‌کند، اگر مرزبان مغز متفکر سپاهان هم بوده است باز هم یک محرم بوده که به او پر و بال داده و اجازه داده دیدگاه‌های خود را بیان کند، در نهایت می‌توان به مرزبان نمره خوبی داد، اما زیر سایه محرم نویدکیا این نمره را کسب کرده.

پس در صورت نبود او در فصل آینده مشکلی سپاهان را تهدید نمی‌کند؟

خیر، فکر نمی‌کنم مشکلی برای سپاهان به وجود بیاید، زیرا محرم خیلی زود به بلوغ فکری در امر مربیگری رسیده و می‌تواند جای خالی شخصی مثل مرزبان را پر کند و مشکلی از این بابت نخواهد داشت.

چقدر محرم را به عنوان یک سرمایه سرمربیگری می‌دانید؟

قطعاً در مورد توانایی فنی محرم نویدکیا با یک فصل نمی‌توان نظر داد و این فرصت کم است، اما فاکتورهایی که او در جایگاه سرمربی سپاهان دارد اینقدر خوب، جاافتاده و تاکتیکال بوده که آن را می‌توان در زمره آینده‌دارترین مربیان ایران قرار دهد و شخصیت محرم می‌تواند یک الگو برای همتایان ایرانی او باشد.

سپاهان در میانه‌های کورس قهرمانی دو مساوی داشت و صدر را از دست داد، این تیم برای بدل شدن به قهرمان ایران به چه ارکانی نیاز دارد؟

ثبات؛ سپاهان چند سال ثبات نداشت و خیلی بی‌هدف برنامه‌ریزی می‌کرد، فکر می‌کنم این سپاهان در صورت ثبات تبدیل به یک قطب در فوتبال ایران می‌شود و کار خیلی سختی برای پرسپولیس است که با این سپاهان در فصل آینده رقابت کند.

جدایی قطعی نیازمند و احتمالی به این ثبات ضربه می‌زند؟

صد در صد، پیام یکی از ارکان موفقیت سپاهان بوده و محرم نویدکیا در پست دروازه‌بان حتماً فکری کند و این مسئله در مورد جایگزینی شهباززاده هم همینطور است به هر حال سجاد آقای گل شده و پر کردن این دو پست نقش مهمی در سپاهان فصل آینده دارد.

جذب احتمالی شهریار مغانلو چه تأثیری در روند سپاهان دارد؟

روند تکنیکی که شهریار در پرسپولیس و قبل از آن در پیکان طی کرد نشان او بازیکن دونده‌ی است و اصلاً ایستا بازی نمی‌کند و در محوطه جریمه حریف می‌دود و روی زمین هم قدرت دریبل زنی بالایی دارد و قطعاً از مهاجمان فعلی سپاهان و کی‌روش یک سر و گردن بالاتر است و می‌تواند عملکرد خوبی در هر تیمی به جای بگذارد.

پس مغانلو دچار سرنوشت کی‌روش استنلی نمی‌شود؟

باید ببینیم فکر شهریار چقدر حرفه‌ای شده، بعضی بازیکنان نمی‌توانند فکر خود را از تیم‌های پر هوادار مثل پرسپولیس و استقلال جدا کنند، اما یک بازیکن هم مثل سروش رفیعی است همه گذشته‌ها کنار زد و فوق‌العاده عمل کرد و با قلب و جان خود برای سپاهان بازی کند.

از ذوب آهن بگویید.

ذوب آهن خیلی از مدیریت ناکاربلد خود لطمه خورد و خوشحالم تیمی با شرایط ذوب آهن که شرایط سخت افزاری و تیم داری خوبی دارد در لیگ برتر ماند و بدون شک دلیل مشکلات ذوب آهن مدیرعامل آن در ابتدای فصل بود و مجتبی حسینی توانست علی رغم اینکه در هفته‌های پایانی نتیجه نگرفت تیم را در لیگ برتر نگه دارد.

مهدی تارتار این روند را عوض می‌کند؟

مهدی تارتار تجربه بسیار بالایی در امر مربیگری دارد و ذوب آهن خیلی زود انتخاب او به عنوان سرمربی را انجام داد و این انتخاب را به هفته‌های آخر موکول نکرد و مهم اینکه تارتار در دوران بازی سابقه بودن در اصفهان را دارد و قطعاً پیشکسوتان ذوب آهن نسبت به رحمان رضایی از او حمایت بیشتری خواهند کرد و می‌توان به احیای ذوب آهن امیدوار بود و من مطمئن هستم ذوب آهن با یک برنامه میان مدت در سطح اول فوتبال ایران خودنمایی کند.

عدم ثبات در مدیریت و تصمیم‌گیری به ذوب آهن صدمه زده، این تیم وظیفه خود را نشان داده که می‌تواند کارخانه بازیکن سازی باشد و زمانی که به فینال آسیا هم رسید اسم‌های مطرح زیادی در آن نبودند و می‌دانست هدف حضور در آسیا بازیکن سازی و عدم خرج زیاد است و ثبات در مدیریت و به طبع آن در کادر فنی باید صورت بگیرد.

عملکرد بازیکنان آکادمی ذوب آهن و سپاهان را در تیم‌های پایتخت نشین چطور دیدید؟

ابتدا احسان پهلوان، بازیکنی که خیلی بهتر از فصل گذشته خود شده، اما فکر می‌کنم اگر می‌توانست در همان اصفهان به کار خود ادامه دهد و در ذوب آهن کار خود را پیش ببرد می‌توانست به یک نماد مثل قاسم حدادی‌فر تبدیل شود، در تیم پرسپولیس می‌توان به او نمره متوسط داد. میلاد سرلک بسیار عالی بود و خیلی زود توانست خود را با شرایط پرسپولیس وفق دهد. محمد حسین مرادمند فکر می‌کنم بازیکن بالغی است و امسال هم می‌تواند در استقلال تأثیرگذار باشد و در مجموع می‌توان به عنوان یک مدافع خوب از او یاد کرد و در نهایت عارف غلامی که حمل توپ خیلی خوبی دارد اما به شرطی که وقتی آدرنالین ترشح می‌شود تصمیمات بهتری در بازی بگیرد.