به گزارش پایگاه خبری نشان :

وام بازنشستگان 20 میلیون تومانی به بازنشستگانی که بالای 20 سال سابقه پرداخت بیمه دارند ، تعلق میگیرد .برای دریافت بازنشستگان باید مالکیت تلفن همراه به نام شخص متقاضی باشد . داشتن حداقل 100 هزار تومان موجودی  در حساب بانکی برای دریافت وام بازنشستگان اعلام شده است . وام بازنشستگان برای بازنشستگان و مستمری‌بگیران ساکن در تمام شهرستان‌های کشور در نظر گرفته شده است . در ادامه شرایط ثبت نام و دریافت وام بازنشستگان شرح داده شده است .

وام فوری بازنشستگان

محمد اسدی (رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی) در این رابطه گفت: سال گذشته براساس منابع اختصاص داده شده به حساب ۲۱۳هزار بازنشسته از طریق ثبت نام در سامانه کانون‌های بازنشستگی استان‌ها وام ضروری ۲۰ میلیون تومانی واریز شد.

وی افزود: امسال هم در مرحله اول ۴۰ هزار نفر وام گرفتند و در مرحله دوم ۳۴هزار نفر که در مرداد ماه ثبت نام کرده بودند، وام خود را دریافت کردند؛ این تسهیلات به صورت کاملا غیرحضوری، بدون حضور در شعبه و بدون ضامن پرداخت شد.

شرایط و زمان پرداخت وام بازنشستگان بدون ضامن 

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی در خصوص شرایط و زمان پرداخت تسهیلات ۲۰ میلیون تومانی به بازنشستگان این سازمان توضیح داد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی  درباره وام 20 میلیون تومانی بازنشستگان این سازمان اظهار کرد: بنا بر برنامه‌ریزی انجام شده افرادی که در قرعه‌کشی اخیر برنده شده‌اند وام خود را از اول مهرماه دریافت خواهند کرد.

وام بازنشستگان کشوری هنوز واریز نشده است.

تعدادی از بازنشستگان کشوری از تاخیر طولانی در پرداخت وام سی میلیون تومانی انتقاد کردند.

 

این بازنشستگان می‌گویند: با وجود اینکه به روزهای آخر شهریور رسیده‌ایم هنوز خبری از پرداخت وام نیست؛ مرکز پاسخگویی ۲۵۰۰ هم جواب روشنی به ما نمی‌دهد؛ زمان قطعی واریز وام را نمی‌دانیم.

این در حالیست که براساس پیگیری‌های صورت گرفته، اعلام شده نوبت چهارم وام سی میلیون تومانی بازنشستگان کشوری تا آخر همین هفته به حساب مشمولان واریز می‌شود.

به نقل از تکراتو، چند روز گذشته نعمت‌الله ترکی، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به افزایش رقم و سقف پرداخت تسهیلات وام در سال ۱۴۰۲ تا ۱۰۰ درصدی به نسبت سال گذشته گفت: پرداخت وام ضروری تا سقف ۳۰ میلیون تومان برای ۴۶۰ هزار نفر در سال جاری در نظر گرفته شده است که مجموع اعتبار صرف شده بدین منظور حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان می‌شود.

جزئیات وام بازنشستگان ۳۰ میلیون تومانی

این وام که در قالب تسهیلات در نظر گرفته شده است، تا پایان امسال به این تعداد پرداخت می‌شود و متقاضیان می‌توانند با ثبت‌نام در سایت صندوق، درخواست خود را اعلام کنند. البته به گفته مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری، به این منظور هر ماه قرعه‌کشی خواهد شد و ماهانه به ۳۵ هزار نفر این تسهیلات پرداخت می‌شود.

مبلغ وام ۳۰۰.۰۰۰.۰۰۰ میلیون ریال است و فقط به حساب متقاضی در بانک صادرات که در سیستم احکام درج شده و از این حساب حقوق بازنشستگی/وظیفه دریافت می‌کند، واریز خواهد شد. هرگونه تسویه حساب مربوط به وام‌های ادوار گذشته تاثیری در اولویت‌بندی و یا احراز شرایط دریافت وام ایجاد نخواهد کرد.

وام بازنشستگان

متقاضیانی که از تاریخ صدور حکم بازنشستگی آن‌ها کمتر از یک سال گذشته، مجاز به ثبت‌نام نیستند. وراث ذکوری که تا سه سال آینده از لیست وظیفه‌بگیری حذف می‌شوند، مجاز به ثبت‌نام نیستند. متقاضیانی که حکم ترمیم سال جاری برای آنان صادر نشده است، مجاز به ثبت‌نام نیستند.

فقط یکی از وراث وظیفه‌بگیر با رضایت سایر وراث وظیفه‌بگیر می‌تواند از وام استفاده کند لذا سایر وراث می‌بایست پس از ورود به لینک «سامانه تعهد وراث» و تکمیل آن، رضایت خود را از دریافت وام توسط متقاضی اعلام کنند. لازم به ذکر است جهت تکمیل مشخصات در سامانه تعهد وراث برای وظیفه‌بگیران بیش از یک نفر الزامی است. تنها در صورت تکمیل و تایید مشخصات در سامانه تعهد وراث درخواست ثبت‌نام کننده در لیست متقاضیان وام ضروری قرار خواهد گرفت.

درخصوص تعهد وراث صغیر و محجور، تنها از طریق سامانه مدیریت‌های استانی و با ارائه مستندات (قیم نامه، حکم سرپرستی صادره توسط دادگستری جمهوری اسلامی ایران) قابل تائید است.

شرایط دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه ویژه بازنشستگان، دارا بودن 20 سال سابقه بیمه‌پردازی و بیشتر، حداکثر مستمری دریافتی 150 میلیون ریال، دارای سن 50 تا 78 سال، عدم مسدودی حساب، مالکیت تلفن همراه به نام شخص متقاضی، عدم سابقه چک برگشتی، عدم بدهی معوق به سیستم بانکی کشور، عدم استفاده از تسهیلات مشابه طی 3 سال گذشته و داشتن موجودی مکفی در حساب بانکی شخص به مبلغ 100 هزار تومان اعلام شده است.

بازنشستگان و مستمری‌بگیران برای دریافت این تسهیلات، نیاز به مراجعه به هیچ مجموعه‌ای ندارند و درخواست خود را صرفاً باید به‌صورت غیرحضوری و از طریق درگاه معرفی شده ثبت کنند و در صورت داشتن هرگونه سؤال یا ابهام به‌صورت 24 ساعته می‌توانند با شماره‌گیری تلفن 1420 با کارشناسان مرکز ارتباطات مردمی سازمان تأمین اجتماعی تماس گرفته و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنند.

وام بازنشستگان

ـ شرایط سنی مستمری‌بگیران، برای دریافت این وام، در سال قبل، برخلاف سال‌های گذشته، 70 سال نبود و برای متقاضیان وام بازنشستگان تامین اجتماعی، سن 77 سال در نظر گرفته شد که با توجه به عدم اعلام اخبار  جدید از سوی دولت، در سال 1402 نیز اینگونه خواهد بود.

ـ با توجه به استعلامی که از سوی بانک، برای اعطای تسهیلات به مستمری بگیران دریافت خواهد شد، مستمری‌بگیران باید فاقد هرگونه چک برگشتی، بدهی بانکی و اقساط معوقه باشند.

ـ بازنشستگان متقاضی ثبت‌نام وام بانک رفاه به مستمری بگیران تامین اجتماعی​ 1402 یا همان وام ضروری باید در طی سه سال گذشته از تسهیلاتی که بانک رفاه ارائه کرده است، استفاده نکرده باشند.