به گزارش پایگاه خبری نشان :

بیشتر افراد وقتی به گُرگرفتگی فکر می‌کنند، تصویر زنی را در ذهن خود دارند که در آستانه‌ی یائسگی است، خیس از عرق است و یک پنکه دستی دستش گرفته است، چون معمولا گُرگرفتگی را یکی از شایع‌ترین عوارض یائسگی و پیش از یائسگی می‌دانند.

 بیشتر افراد وقتی به گُرگرفتگی فکر می‌کنند، تصویر زنی را در ذهن خود دارند که در آستانه‌ی یائسگی است، خیس از عرق است و یک پنکه دستی دستش گرفته است، چون معمولا گُرگرفتگی را یکی از شایع‌ترین عوارض یائسگی و پیش از یائسگی می‌دانند. اما واقعیت این است که گرگرفتگی را در هر سنی می‌توانید تجربه کنید و دلایل آن هم هیچ ربطی به یائسگی ندارند.

طی یائسگی به دلیل نوسانات هورمونی و افت تولید استروژن، گُرگرفتگی به وجود می‌آید، اما عارضه‌های دیگری نیز می‌توانند بر سطح هورمون‌ها اثر بگذارند و از این طریق سبب گرگرفتگی شوند.

 

 

 

فرقی نمی‌کند علت پنهان چیست، در هر صورت، گرگرفتگی، شیوه‌ی بدن در واکنش به گرماست. مغز به بدن می‌گوید که نیاز به خنک شدن دارد، بنابراین رگ‌های خونی فورا شروع می‌کنند به گشاد شدن. این اتفاق سبب افزایش جریان خون به سطح پوست می‌شود تا بدن بتواند گرمای اضافی را دفع کند. در بیشتر موارد، گُرگرفتگی‌ها جای نگرانی ندارند، اما اگر اغلب تکرار شوند، باید آن‌ها را جدی بگیرید، بررسی کنید چه زمان‌هایی دچارشان می‌شوید، مخصوصا اینکه چه غذا‌هایی می‌خورید، استرس‌تان تا چه اندازه است، تغییراتی در سلامتی خود دارید یا علامت دیگری که قابل توجه باشد احساس می‌کنید یا خیر.

 

سپس این اطلاعات را با پزشک خود مطرح کنید. این کار به پزشک کمک می‌کند علت گرگرفتگی‌های‌تان را دقیق‌تر تشخیص دهد و درمان مناسب را تجویز کند. در ادامه به چند علت احتمالی گرگرفتگی می‌پردازیم.

 

استرس و اضطراب

وقتی بدن با استرس مواجه می‌شود، آدرنالین ترشح می‌کند که می‌تواند جریان خون را افزایش بدهد و دمای بدن را بالا ببرد. اگر گرگرفتگی‌های شما ناشی از استرس است، یک جای خنک و آرام پیدا کنید و یکی از تکنیک‌های ریلکسیشن مانند مدیتیشن یا تنفس عمیق را به کار ببرید تا استرس‌تان را کنترل کنید و متعاقبا گرگرفتگی‌تان تسکین بیابد. اما اگر با این روش‌ها نتوانستید از گرگرفتگی خلاص شوید با پزشک‌تان مشورت کنید تا با کمک او برنامه‌ای موثر برای کنترل استرس خود پیدا کرده و از علائم استرسی‌تان بکاهید.

 

پُرکاری تیروئید

غیرعادی بودن مقدار تیروکسین، هورمونی که در تیروئید تولید می‌شود، می‌تواند متابولیسم بدن را تغییر بدهد. در پُرکاری تیروئید، تیروکسین زیادی وارد جریان خون می‌شود و سوخت و ساز بدن بیش از اندازه سرعت می‌گیرد. افزایش متابولیسم شرایطی مشابه ورزش مداوم ایجاد می‌کند که می‌تواند به شما احساس گرما بدهد و عرق‌تان را درآورد که گُرگرفتگی تلقی می‌شود. شاید دچار تپش قلب، اضطراب، خستگی، مشکل در به خواب رفتن و کاهش وزن ناخواسته هم بشوید.

علائم پُرکاری تیروئید می‌توانند با خیلی از عوارض دیگر نیز مرتبط باشند، به همین دلیل مهم است که علائم خود را به دقت با پزشک‌تان درمیان بگذارید، حتی علائمی که ناچیزند و به نظر مهم نمی‌آیند. پزشک از این طریق می‌تواند بهترین درمان را برای تعدیل عملکرد تیروئیدتان توصیه کند و طی پروسه‌ی درمان، گرگرفتگی‌تان نیز برطرف شود.

خبرنگار: یگانه تیمورپور