به گزارش پایگاه خبری نشان :

سهام عدالت در واقع سبدی از سهام دولت است . هدف از ایجاد طرح سهام عدالت کمک به قشر ضعیف جامعه بود . سهام عدالت باعث افزایش سهم های بخش تعاونی در اقتصاد ایران شد . سهم عدالت به مرحله پرداخت سود رسیده است . در ادامه در سایت نشان آنلاین به جاماندگان سهام عدالت و نحوه گرفتن سهام میپردازیم .

انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث موضوعی است که رئیس سازمان بورس از تعیین تکلیف آن تا اواخر شهریور خبر داده بود حالا پیگیری‌ها حکایت از این دارد که در مهر ماه سامانه آن عملیاتی خواهد شد.

او در ادامه گفت: قوه قضائیه باید به سپرده گذاری یک سرویسی ارائه کند که در آن متوفیان را مشخص و اطلاعات را به ما دهد تا ما بتوانیم بر اساس گواهی انحصار وراثتی که قوه قضائیه اعلام می‌کند و زیر ساخت‌های سرویسی که به ما می‌دهند موارد را اجرایی کنیم. پیگیر این موضوع هستیم و این مورد یکی از خواسته‌های خود مسئولان بازار سرمایه و سپرده گذاری مرکزی است.

راه اندازی سامانه انتقال سهام عدالت به وراث که همچنان در هاله‌ای از ابهام بود تا این که در ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ محمد کاظمی فرد رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه درباره اطلاعات فردی متوفیان سهامدار سامانه سهام عدالت به صورت الکترونیکی مطرح کرد: سازمان ثبت احوال کشور این خدمت را ارائه می‌دهد و اطلاعات متوفیان را به صورت برخط در اختیار دارد.

سهام عدالت

او افزود: ما داده‌های خدمت انحصار ورثه را در اختیار سازمان بورس قرار داده ایم تا سهام عدالت متوفیان را به خانواده‌های آن‌ها منتقل کنند. این داده‌ها به صورت وب سرویس در اختیار سازمان بورس قرار گرفته و این سازمان می‌تواند در سامانه‌های خود استفاده کند.

اما برخلاف گفته رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه مبنی بر اعطای کامل اطلاعات فوت شدگان به سازمان بورس به علت انجام فرآیند انحصار وراثت به شکل دستی تحویل آمار فوت شدگان به طور کامل انجام نشده است که در همین رابطه باغستانی مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی در گفت و گو با رسانه ملی مطرح کرد: فوتی‌ها از سال ۱۳۸۵ بودند از سال ۹۷ به قبل تنها عکس انحصار وراثت مبتنی بر سرویس به سازمان داده شده است و سال ۹۷ به بعد عملا تعداد متوفیان را کاور (پوشش) نمی‌کند.

سازمان بورس و اوراق بهادر هم برای سرعت بخشیدن به روند راه اندازی سامانه انتقال سهام متوفیان به وراث، زیر ساخت فنی را مجدد تغییر داده و طرحی دیگر در شورای عالی بورس مطرح کرد که در همین رابطه عشقی رئیس سازمان بورس گفت: مصوب شد تقسیم بندی سهام عدالت بر مبنای گواهی انحصار وراثت از طریق شعب کارگزاری انجام شود.

سامانه‌ای که رئیس سازمان بورس عشقی در خصوص زمان عملیاتی شدن فرآیند آن در آخرین نشست خبری خود در اسفند ۱۴۰۱ مطرح کرده بود: این موضوع حداکثر تا ۲ الی ۳ ماه آینده قطعی می‌شود و این انتقال‌های قهری می‌تواند صورت گیرد.

۳ ماه گذشت و خبری از تعیین تکلیف سامانه انتقال سهام عدالت به وراث نبود؛ باشگاه خبرنگاران جوان نیز برای اطلاع از آخرین جزئیات، موضوع را از رئیس سازمان بورس در ۸ شهریور پیگیر شد. عشقی نیز بیان کرد: بحث انتقال دارایی‌های وراث سهام عدالت و بحث سود‌هایی که بعد از فوت شخص در حساب‌های سپرده گذاری مرکزی مانده است به زودی تعیین تکلیف خواهد شد.

او افزود: سامانه آماده شده و تلاش این است که تا آخر شهریور اعلام کنیم که به مرور وراث متوفیان با در دست داشتن مدارک لازم به شرکت‌های کارگزاری مراجعه کنند. همین طور مذاکراتی که با دفتر قضایی داشتیم که دفاتر الکترونیکی قضایی مجدد اعلام آمادگی کردند که به این فرآیند کمک کنند در نهایت به امید خدا از اواخر شهریور این فرآیند آغاز خواهد شد.

شهریور هم به اتمام رسید و فصل پاییز آغاز شد، اما خبری از سامانه انتقال سهام عدالت به وراث نیست! باشگاه خبرنگاران جوان هم به سراغ پیگیری مجدد عملیاتی شدن این سامانه رفت در نهایت پیگیری‌های صورت گرفته حکایت از این دارد که در مهر ماه این سامانه عملیاتی خواهد شد.

حالا باید منتظر ماند و دید سرانجام سامانه انتقال سهام عدالت به وراث موضوعی که بسیاری از افراد چشم انتظار مشخص شدن آن هستند در مهر ماه عملیاتی خواهد شد یا بناست به زمان دیگری مجدد موکول شود؟

خبر مهم برای جاماندگان سهام عدالت​

به گفته مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری گیلان واریز مبلغی به عنوان سود سهام عدالت به حساب سهام داران واقعیت ندارد اما یقیناً این مهم در دستور کار دولت خدمتگزار قرار دارد.

به گفته مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری گیلان در گفت‌وگو با فارس در رشت با اشاره به اینکه اخیراً پیامک‌ها و تماس‌هایی به منظور بررسی صحت یا عدم صحت واریز مرحله جدید سود سهام عدالت با بنده و برخی دیگر از همکاران برقرار شده است، اظهار کرد: متأسفانه هر از چند گاهی شاهد بروز چنین مباحثی هستیم که تأمل برانگیز است.

وی با بیان اینکه یقیناً واریز سود سهام عدالت در دستور کار دولت خدمتگزار قرار دارد، گفت: بر اساس آمار موجود از مراحل واریز سود سهام عدالت توسط دولت آقای رئیسی، شاهد هستیم که در دوران فعالیت این دولت سود سهام عدالت در تاریخ هایی مشخص و با افزایش چندین برابری نسبت به زمان فعالیت دولت های پیشین پرداخت شده است.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری گیلان با تأکید به اینکه زمان پرداخت مرحله جدید سود سهام عدالت یقیناً از طریق رسانه اطلاع‌رسانی می‌شود، بیان کرد: پیامک‌ها و تماس‌های اخیر با این مضمون صحت ندارد و با توجه به برخی از کلاهبرداری‌هایی که در گذشته تحت چنین عناوینی انجام شده، امیدوارم هم استانی‌های عزیز در این باره دقت بیشتری داشته باشند.

سهام عدالت

قنبرپور با تأکید به اینکه ثبت نام جدید برای جاماندگان سهام عدالت آغاز نشده است افزود: افراد نباید از این بابت ثبت نام انجام دهند و به پیامک هایی مبنی بر آغاز ثبت نام جدید ، بی اعتنا باشند و اطلاعات شخصی خود را به افراد نامعلوم ارائه نکنند

منابع کافی سهام عدالت آماده است؟

حاجی‌وند، مشاور رییس سازمان بورس گفت: به پنجاه میلیون نفر سهام عدالت داده شد. یک یا دو سال گذشته بحث دادن سهام عدالت به افراد مطرح شد. اطلاعات مربوط به کمیته امداد و کسانی که مشمول هستند، ولی سهام ندارند بررسی شده است و صحت‌سنجی آن‌ها در حال انجام است. آن‌ها نباید جایی ثبت نام کنند و مبلغی پرداخت کنند، سهام به صورت خودکار برای آن‌ها فعال خواهد شد.

دانش کاظمی، عضو شورای عالی بورس ادامه داد: ما در حال حاضر وضعیت سهام عدالت‌مان با مشکلات قابل توجهی روبرو است که ما مشغول رفع آن هستیم. ما دو نوع ترکیب سهامداران سهام عدالت را داریم. سود سهام این مجموعه سهام عدالت باید برای مستقیم‌ها برای خودشان ارسال می‌شد و برای غیر مستقیم‌ها برای شرکت‌های سهامی ارسال می‌شد. ما در گذشته با سهام عدالت معضل‌های مختلفی داشتیم. سرعت بسیار چیز مهمی است و جاماندگان نباید جا بمانند. کمیته مصوبه شورا را دارد و در حال عملیات اجرایی است. اگر پیشنهادی از سمت دولت ارائه شود در زیر مجموعه گروه یا کمیته مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

جاماندگان سهام عدالت چه اقداماتی باید انجام دهند؟

حسینی، کارشناس حوزه بورس افزود: رفت و برگشت‌های زیادی در بخش جاماندگان وجود داشت. بخشی از سهام‌هایی که در لیست واگذاری است از این محل قابل واگذاری است. با توجه به چالش‌هایی که در موضوع سهام عدالت داریم پیشنهاد این است که سهام عدالت به طور مستقیم به افراد واگذار شود. آن چیزی که باید به جاماندگان واگذار شود یک یازدهم آن چیزی است که اکنون دولت به سهامداران عدالت واگذار کرده است.

مشاور رییس سازمان بورس ادامه داد: سیزده شرکت غیر بورسی هستند که در سهام عدالت حضور ندارند. ما سیزده شرکت داریم که هنوز تعیین تکلیف نشده‌اند. یک کار خوبی را ما طی چند ماه گذشته شاهد هستیم و فعلا عملکرد خوبی را مواجه هستیم. یک بخشی از امور مربوط به سهام عدالت به سازمان بورس برمی‌گردد. ما یک تصویب‌نامه و نظام‌نامه در حوزه بررسی داریم. ما دو تا سه میلیون سهام عدالت‌داری داریم که نمی‌دانند سهام عدالت دارند و اطلاعات خود را وارد سامانه نکرده‌اند. بانک اطلاعات مشمولین به سازمان خصوصی‌سازی ارسال خواهد شد. سال آینده توانایی خرید و فروش سهام خود را ندارند. در مورد فرآیند تصویب هنوز اطلاع‌رسانی صورت نگرفته است. رادیو و تلویزیون مبدا اصلی امور اصلی جاماندگان است و نباید وارد سایتی شوند و به ویژه افراد عضو کمیته امداد هیچ کاری نباید انجام دهند.

عضو شورای عالی بورس یادآور شد: ما چند میلیون از جاماندگان سهام عدالت را در این چند سال از دست دادیم و باید سعی کنیم که در اسرع وقت و با کیفیت و دقت فرآیند‌ها‌ را عملیاتی و اجرایی کنیم. در حال حاضر آن‌چیزی که می‌توانم گزارش آن را به شما بدهم در حال حاضر، چون شرکت‌های استانی نماد‌های آن‌ها در حال معامله بوده است باید دارای هیات‌های صلاحیت‌دار شده باشند. متأسفانه دوره صلاحیت‌دار شدن خاتمه پیدا کرده است. اکنون کسانی می‌توانند اعضای شرکت باشند که یک برندی داشته باشند. شرکت بورس باید سریعا انتخاب اعضای هیئت مدیره را انجام دهد. مصوبه داده شده است و یک اختلاف نظر‌هایی وجود دارد که باید در اسرع وقت رفع شود. بر اساس شواهد من فکر می‌کنم که این اتفاق در مهر ماه بیافتد.

رئیس اداره توزیع سود شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: با تقسیم سود نقدی اکثر شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت، بازار کلاهبرداری به اسم واریز سود سهام عدالت داغ شده است.محسن عبدی رئیس اداره توزیع سود شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: تاکنون 25 شرکت موجود در سبد سهام عدالت تقسیم سود نقدی خود را انجام داده‌اند.

عبدی افزود: با تقسیم سود نقدی اکثر شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت، بازار کلاهبرداری به اسم واریز سود سهام عدالت داغ شده است و مردم باید مراقب پیامک‌های جعلی با پیوند‌های حاوی بدافزار‌ها باشند.

واریز سود سهام عدالت به کجا رسید؟

چند روز پیش بهمن عبداللهی، عضو شورای عالی بورس در مورد اینکه مجمع اکثر شرکت‌های سهام عدالت برگزار شده و سود شناسایی کرده‌اند، چه موقع این سودها برای سهامداران عدالت واریز می‌شود، گفت: هنوز شورای عالی بورس در مورد خود سهام عدالت و نحوه توزیع سود سهام عدالت سال گذشته، تصمیمی نگرفته است.

وی افزود: هنوز اختلاف بر روی اصل سهام عدالت وجود دارد، آیین‌نامه معاملاتی سهام عدالت هم در حال بررسی است و تاکنون 2-3 جلسه در مورد سهام عدالت در شورای عالی بورس برگزار شده، اما هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است.

عبداللهی در مورد اینکه آیا سود سهام عدالت امسال هم دو مرحله‌ای و یا یک مرحله‌ای خواهد بود، عنوان کرد: در این موضوع به جمع‌بندی نرسیده‌ایم، اما عمده شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت سودده هستند و برای سهامداران سود شناسایی خواهند کرد