به گزارش پایگاه خبری نشان :

سیدعباس صالحی وزیر دولت روحانی و نماینده ولی فقیه در مؤسسه و مدیر مسئول روزنامه اطلاعات عزادار شد.

در پیام علی لاریجانی، مشاور رهبر انقلاب و رئیس پیشین مجلس شوری اسلامی خطاب به عباس صالحی آمده است؛

انالله و اناالیه راجعون

جناب آقای دکتر سید عباس صالحی

نماینده محترم ولی فقیه در مؤسسه و مدیر مسئول روزنامه اطلاعات

درگذشت همشیره مکرمه را به جنابعالی، اهل بیت و بستگان محترم تسلیت عرض نموده، برای آن مرحومه مغفوره، رحمت واسعه الهی مسألت می‌نمایم. امید است خداوند متعال، آن بانوی پرهیزگار را در جوار لطف شفیعه محشر، حضرت صدیقه اطهر (س)، مأوا داده به شما و عموم بازماندگان، صبر و اجر، کرامت فرماید.

زندگینامه سیدعباس صالحی

سیدعباس صالحی در دولت یازدهم معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود، و پس از آن سرپرست وزارت فرهنگ و ارشاد و سپس وزیر شد، او در دولت دوازدهم نیز توانست با کسب رای اعتماد از مجلس به عنوان وزیر این وزارتخانه باقی بماند.

دکتر سیدعباس صالحی در سال 1343 در مشهد دیده به جهان گشود، پدرش مرحوم آیت الله میرزا حسن صالحی یکی از علمای صالح، ساده زیست و متواضع مشهد بود که تا پایان عمر به درس و تدریس اشتغال داشت.

سیدعباس صالحی تحصیلات حوزوی داشته و در دانشگاه نیز در رشته فلسفه تحصیل کرده است. او از سال 1351 به حوزه علمیه مشهد رفت و پس از پشت سر گذاشتن دروس مقدماتی، سطوح مقدماتی و عالی در آنجا در سال 1360  راهی حوزه علمیه قم شد و تا سال 1368 دروس خارج را در آنجا فراگرفت. پس از آن به مشهد بازگشت و در جلسات درس اساتید مشهد تحصیل دروس خارج را ادامه داد، و در سال 1376 دوباره برای ادامه تحصیلات راهی قم شد.

در حوزه های علمیه قم و مشهد از محضر اساتیدی همچون حضرات آیات وحید خراسانی، جواد تبریزی، سیدعزالدین زنجانی و میرزا علی آقافسلفی بهره برده است، اما ملبس به لباس روحانیت نیست. وی همچنین در محضر اساتید فلسفه همچون ابراهیمی دینانی، انصاری شیرازی، جوادی آملی و حسن زاده آملی نیز حاضره بوده است و از سال 1370 دروس مرتبط با فقه، فلسفه و کلام اسلامی را در دانشگاه تدریس می کند.

در فاصله سال های 1365 تا 1367 او سردبیر مجله حوزه بود، و در سال های 1373 تا 1376 مسئول دفتر تبلیغات اسلامی استان خراسان بود. از سال 1376 نیز سه دوره متوالی عضو هیئت مدیره تبلیغات اسلامی و پس از آن عضو هیئت امنای آن بوده است. او از همان سال مسئولیت نشریه پژوهش های قرآنی را برعهده داشت، و عضو هیئت تحریریه نشریات اهل بیت و کاوش فقه در فقه اهل بیت 

از سال ۷۶ مدیر مسئولیت نشریه پژوهش‌های قرآنی و از همان سال عضو  هیئت تحریریه نشریات فقه اهل بیت و کاوش فقه در فقه اهل بیت نیز بود، او در سال ۷۸ مدیر مسئولی و سردبیری نشریه «پگاه» را نیز بر عهده داشته است. 

راه اندازی سایت دین آنلاین از فعالیت های دیگر صالحی است، او همچنین در سال 1361 از نویسندگان مجله حوزه بود و در برخی پروژه ها و فعالیت های علمی نیز ایفای نقش کرده است. 

"تفسیر راهنما" از جمله تالیفات سیدعباس صالحی است و از دیگر کتب تالیفی او می توان به "حوزه و روحانیت" و "دانشگاه و دانشجو" اشاره کرد، او 22 مقاله نیز نگاشته است که می توان از آن جمله ابوذر امام، اسوه امام، امام و سلوک تفسیری را نام برد.

سایر سوابق اجرایی: 

عضویت در شورای «مهندسی فرهنگی» (شورای عالی انقلاب فرهنگی) از ٨٥ تا ٨٧

عضو حقیقی شورای فرهنگ عمومی و مدیرمسئول و سردبیر برخی از نشریات علمی و فرهنگی کشور

 صالحی در دولت یازدهم معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود، که پس از استعفای علی جنتی از وزارت فرهنگ به عنوان سرپرست وزارتخانه منصوب شد، و تا زمان اخذ رای اعتماد مجلس در همان سمت باقی ماند، پس از آن در دولت دوازدهم به عنوان وزیر پیشنهادی فرهنگ به مجلس معرفی شد و توانست اعتماد نمایندگان را جلب کند. 

منبع: ایرنا