به گزارش پایگاه خبری نشان :

 

بدون شک نام جوجه یک روزه به گوشتان خورده است و با آن آشنایی دارید. اگر صاحب مرغداری هستید قطعا می دانید که خرید جوجه یک روزه بسیار مهم است تا جایی که باید هنگام تهیه آن ها وسواس زیاد به خرج داد تا نتیجه مطلوب را گرفت. از جمله نکات مهم می توان به نژاد، قیمت، واکسیناسیون و ... اشاره کرد که ما در این مقاله به طور مفصل پیرامون نکات مهم قبل از خرید جوجه یک روزه توضیح خواهیم داد.

نژاد جوجه ها

یکی از نکات مهمی که باید پیش از هرچیزی مورد توجه قرار بگیرد نژاد جوجه های یک روزه است. جوجه های یک روزه در نژاد و سویه های مختلفی وجود دارند که با توجه به محیط و شرایط زندگی جوجه ها باید مناسب ترین آن ها را انتخاب کنید. همچنین در این فرایند نیاز و هدف هایتان را به یاد بیاورید و از اینکه نژاد مناسب را انتخاب می کنید، اطمینان حاصل نمایید.

تجهیزات مورد نیاز

پیش از آن که بخواهید جوجه های یک روزه خود را خریداری کنید باید بدانید که تجهیزات مورد نیاز برای جوجه ها چه چیزهایی هستند تا بتوانید امکانات لازم برای رشدشان را فراهم نمایید. این تجهیزات شامل قفس، غذای کافی، آب تمیز و ... می باشد.

دمای مناسب

یکی از موارد مهمی که باید حتما برای زنده ماندن جوجه های یک روزه باید فراهم شود دمای مناسب است. جوجه های یک روزه نیاز به دمای بالایی دارد تا بتوانند زنده بمانند. دمای مناسب برای جوجه های یک روزه بین 35 تا 37 درجه سانتی گراد است که می توان برای فراهم کردن چنین شرایطی از گرمکن یا لامپ های گرمایی استفاده کرد.

قیمت جوجه ها

بدون شک یک فاکتور مهم برای خرید هر محصولی قیمت آن است. با توجه به قیمت بازار، باید هزینه معقولی را صرف خرید جوجه یک روزه کنید. همیشه سعی کنید بودجه خود را از قبل مشخص کنید و با توجه به مقداری که می توانید خرید کنید، اقدام به تهیه جوجه کنید. در این میان توجه داشته باشید که بودجه برای تهیه خوراک و تجهیزات لازم را از یاد نبرید.

توجه به بازار هدف

پیش از آن که جوجه های یک روزه را خریداری کنید دقت کنید که پس از پرورش کامل، آیا خریداری برای آن وجود دارد که بتوانید سوددهی کافی داشته باشید. به طور قطع شما جوجه ها را برای تولید تخم مرغ یا کشتار پرورش می دهید؛ بنابراین توجه ویژه ای به این مورد داشته باشید.

انواع بیماری ها

میکروب ها و باکتری ها می توانند سلامت جوجه ها را تا میزان زیادی تهدید کنند. پیش از آن که اقدام به خرید جوجه یک روزه کنید، باید آن ها را به دقت بررسی نمایید تا بدانید هیچ خطری جوجه ها و مرغ های موجود در سالن را تهدید نمی کند.

اهمال کاری در چنین مواقعی سبب می شود که چند هفته بعد از خرید، بسیاری از جوجه ها در اثر عفونت یا بیماری تلف شوند و به شما خسارت بسیار زیادی وارد کند.

توجه به واکسیناسیون

پیش از تهیه جوجه یک روزه از وضعیت واکسیناسیون جوجه ها مطلع شوید. از فروشنده این موارد جویا شوید که آیا جوجه ها در برابر بیماری ها واکسینه شده اند یا خیر.

حمل و نقل جوجه یکروزه

جوجه های یک روزه بسیار حساس هستند و معمولا حمل و نقل آن ها دارای شرایط خاصی است. معمولا برای حمل و نقل جوجه یک روزه از کانتینرهای مخصوص استفاده می کنند تا کوچک ترین آسیبی به جوجه های یکروزه وارد نشود. همچنین محفظه ای که جوجه ها نگهداری می شوند نسبتا نرم است تا بتواند از جوجه ها محافظت کند.

اندازه جوجه یک روزه

جوجه های یک روزه آنقدر کوچک هستند که حتی 2 تای آن ها به راحتی در کف دست قرار می گیرند اما همین سایز باعث فریب بسیاری مرغداران شده است. شاید در ابتدا جوجه ها کوچک بوده و حتی در یک فضای کوچک هم بتوان آن ها را نگهداری کرد اما هیچ گاه گول این موارد را نخورید و اندازه تقریبی جوجه ها پس از رشد را بررسی کنید.

تغذیه جوجه یک روزه

پس از خرید جوجه های یک روزه و انتقال آن ها به مقصد، قطعا جوجه های خود را گرسنه، خسته و بیحال خواهید دید. در موارد بالاتر ذکر کردیم که امکانات لازم از جمله غذا کافی را برای جوجه ها فراهم کنید. جوجه ها بلافاصله پس از رسیدن نیاز به غذای کافی برای تقویت خود خواهند داشت.

نتیجه گیری

در مقاله بالا 10 نکته ضروری و مهم که باید پیش از خرید جووجه یک روزه به آن توجه داشته باشید را ذکر کردیم. دقت کنید که عدم توجه به این موارد می تواند خسارات مالی و ضررهای جبران ناپذیر را برایتان به ارمغان بیاورد. پیشنهاد می کنیم قبل خرید جوجه یک روزه، تمامی نکات بالا در کسب و کار خود بررسی کنید تا بتوانید بهترین نتیجه را از سرمایه گذاری پول و زمان خود دریافت کنید.