به گزارش پایگاه خبری نشان :

بنا به گزارش مرکز آمار ایران، میزان سرقت در ایران در 5 سال اخیر بیش‌ از 4 برابر افزایش یافته و به یک میلیون و 400 هزار فقره رسیده است. حالا فرض کنید بیمه‌ای وجود داشته باشد که کلیه خسارت‌های سرقت را پوشش دهد تا شما شب با خیال آسوده بخوابید. شکست حرز، پوششی از بیمه بدنه خودرو، بیمه سرقت موبایل و بیمه آتش‌سوزی است که خسارت اموال را جبران می‌کند.

اما معنی سرقت با شکست حرز چیست؟ چه مواردی را پوشش می‌دهد و میزان تعهد آن چقدر است؟ با ما تا پایان این مقاله همراه باشید تا سرقت با شکست حرز را به ساده‌ترین شکل ممکن توضیح دهیم.

منظور از سرقت با شکست حرز چیست؟

حِرز در لغت به‌معنای پناهگاه و حریم است. شکست‌حرز هم به‌معنای خدشه‌دار کردن پناهگاه و حریم افراد است.

شکست حرز یا پوشش سرقت هنگامی رخ می‌دهد که سارق به حریم شما وارد شده و به آن آسیب بزند. به بیان دیگر، منظور از سرقت با شکست حرز این است که سارق برای دزدی از خانه، اداره یا خودروی شما از مانعی عبور کند. یعنی شرایط عمومی دزدی با پوشش سرقت، عبور از موانع ازجمله بالا رفتن از دیوار، شکستن در یا شیشه، خراب کردن دیوار، خراب کردن قفل و تهدید افراد است. در پوشش سرقت موبایل، سارق برای دزدیدن تلفن‌همراه باید از مانع عبور کرده باشد و وسایل الکترونیکی را به سرقت ببرد.

در این صورت هزینه خسارت تحت پوشش بیمه قرار گرفته و بیمه‌گر خسارت وارده را پرداخت می‌کند.

برخلاف سرقت معمولی که دزد بدون عبور از موانع، سرقت را انجام می‌دهد، سارق در شکست‌حرز از دیوار پریده، قفل در یا پنجره را می‌شکند یا درب خودرو را با دیلم و دیگر وسایل باز می‌کند و یا شیشه خودرو را می‌شکند.

کدام بیمه‌نامه‌ها شکست حرز را پوشش می‌دهند؟

پوشش سرقت به‌تنهایی یک بیمه‌نامه نیست و یکی از پوشش‌های بیمه است. در واقع شما با پرداخت هزینه‌ی بیش‌تر این پوشش را به بیمه‌نامه اضافه می‌کنید. پوشش سرقت در بیمه‌نامه‌های زیر وجود دارد.

بیمه سرقت موبایل یا وسایل الکترونیکی

با قیمت فعلی موبایل و وسایل الکترونیکی، بیمه کردن آن‌ها از نان شب هم واجب‌تر است. همچون پوشش‌های بیمه بدنه، شکست‌حرز یکی از پوشش‌های بیمه موبایل است که با پرداخت هزینه بیشتر به بیمه‌نامه شما اضافه می‌شود.

در صورتی که سارق با استفاده از زور وارد خانه یا محل کار شما شود و موبایل یا لپ‌تاپ را به سرقت ببرد، بیمه سرقت با شکست حرز موبایل خسارت شما را پرداخت می‌کند. توجه کنید که سرقت‌هایی همچون کیف‌قاپی و جیب‌بری تحت پوشش بیمه سرقت با شکست حرز قرار نمی‌گیرند.

بیمه آتش‌سوزی

در بیمه آتش‌سوزی پوشش سرقت با شکست حرز را می‌توان ارائه کرد و در این حالت اگر وسایل منزل با شکست حرز به سرقت رفتند تحت پوشش بیمه خواهند بود. توجه کنید برای استفاده از این بیمه باید موارد ایمنی همچون استفاده از دوربین مدار بسته، نگهبان شبانه‌روزی، قفل الکترونیکی، درب ضدسرقت و … را رعایت کنید.

وسایل گران‌بها همچون طلا، پول، سکه و جواهر تحت پوشش سرقت قرار نگرفته و بیمه مسئولیتی در قبال آنها ندارد.

بیمه بدنه سرقت

بیمه بدنه خودرو یکی از بیمه‌‌هایی است که بدنه‌ی وسیله نقلیه شما را بیمه کرده و خسارت‌های گوناگونی را مانند تصادفی که فرد خودش مقصر باشد یا ماشین مورد خسارت واقع شده باشد اما مقصر فرار کرده باشید را پرداخت می‌کند. یکی از پوشش‌های بیمه بدنه خودرو، پوشش سرقت با شکست حرز است.

اگر سارق برای دزدی، درب خودرو را با دیلم یا زور باز کند، بیمه هزینه خسارت را پرداخت می‌کند. با این حال اگر خودرو را بدون هیچ محافظتی در خیابان رها کرده یا درها را قفل نکرده باشید، بیمه مسئولیتی در قبال پرداخت خسارت ندارد.

بیمه سرقت با شکست حرز چه خسارت‌هایی را پوشش می‌دهد؟

همانطور که در قوانین بیمه بدنه سرقت، بیمه تجهیزات الکترونیک و آتش‌سوزی نوشته شده، بیمه خسارت اموالی که با یکی از شروط زیر به سرقت رفته باشند را پوشش می‌دهد.

  • ورود سارق به محل استقرار اموال بیمه‌شده
  • باز کردن در با کلید تقلبی، شکستن شیشه‌ها با الماس و دیگر ابزاری که برای باز کردن قفل یا خراب کردن شیشه به‌کار می‌رود
  • شکستن در یا آسیب زدن به دیوار و دیگر موانع دسترسی به اموال بیمه‌شده
  • بالا رفتن از دیوار برای دزدی از اموال بیمه‌شده
  • ورود به محل نگهداری از اموال با استفاده از زور یا تهدید بیمه‌گذار و دیگر افرادی که در محل حضور دارند.
  • ورود به منزل از طریق نردبان یا پله‌های اضطراری

میزان تعهد بیمه برای پوشش سرقت چقدر است؟

میزان تعهد بیمه برای پوشش سرقت به شرایط و قوانین شرکت‌های بیمه و نوع بیمه‌نامه بستگی دارد. علاوه‌بر این، میزان پوشش بر اساس ارزش مالی اموال بیمه‌شده تعیین می‌شود. ارزش مالی اموال بیمه‌شده بستگی به قیمت‌گذاری که خود صاحب اموال انجام می‌دهد دارد که البته نباید بالاتر از قیمت واقعی اقلام باشد زیرا در زمان وقوع خسارت قاعده نسبی لحاظ می‌گردد.

آیا استفاده از بیمه پوشش سرقت به شرایط خاصی نیاز دارد؟

سرقت‌های ناشی از سهل‌انگاری بیمه‌گذار تحت پوشش شکست‌حرز قرار نمی‌گیرند. به همین دلیل باید موارد امنیتی جلوگیری از سرقت را فراهم کرده و نکات امنیتی را رعایت کنید.

بنا به قوانین بیمه بدنه خودرو، موبایل و بیمه آتش‌سوزی، کارشناس بیمه پیش از صدور بیمه‌نامه ارزیابی لازم را از اموال بیمه‌شده انجام می‌دهد. درصورت عدم رعایت نکات امنیتی، بیمه‌نامه برای شما صادر نمی‌شود و حتما باید ایمنی اموال خود را ارتقا دهید.

برای استفاده از پوشش سرقت چه اقداماتی انجام دهیم؟

برای استفاده از پوشش سرقت، باید پس از آگاهی از دزدی اقدامات زیر را انجام دهید تا بیمه خسارت شما را پرداخت کند.

  • بلافاصله پس از آگاهی از سرقت به پلیس مراجعه کنید. مشخصات اموال مسروقه را همراه با شماره بیمه به پلیس ارائه دهید.
  • سپس سرقت را با ذکر مبلغ تقریبی خسارت به بیمه‎گر اطلاع دهید. می‌توانید سرقت را به‌صورت شفاهی، تلفنی یا حضوری به اطلاع بیمه برسانید تا درخواست شما تایید شود.
  • تا دو روز پس از اعلام خسارت، فهرست جامعی از اموال مسروقه تهیه و همراه با اسناد و مدارک در اختیار بیمه‌گر قرار دهید.

در نهایت پس از این مراحل، بیمه درخواست شما را پیگیری کرده و اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

شکست حرز؛ وقتی سارقان حریف شما نمی‌شوند

شکست‌حرز مهم‌ترین اقدام شما برای محافظت از اموال در برابر سارقان است. با این پوشش دیگر نگران به سرقت رفتن اموال خود نخواهید بود و بیمه همه خسارت‌های شما را پوشش می‌دهد. پوشش سرقت برای بیمه‌های گوناگونی در دسترس است اما اگر سوالی دارید، می‌توانید آن را در کامنت‌ها مطرح کنید تا کارشناسان و مشاوران راهنمای بیمه در اسرع وقت پاسخگوی شما باشند.