به گزارش پایگاه خبری نشان :

 

پیشرفت تکنولوژی در کشور ما، صنعت تولید لوله را نیز تحت تاثیر قرار داده است. لوله‌های تک لایه، معمولا با نام‌هایی همچون لوله پلی‌پروپیلن، لوله سفید و لوله سبز نیز شناخته می‌شوند و در تاسیسات ساختمانی به کار می‌روند. این لوله‌ها به علت دوام و ماندگاری بالا، جایگزین مناسبی برای لوله‌های فلزی هستند و احتمال خرابی و یا پوسیدگی کمتری دارند. در ادامه، به بررسی ویژگی‌ها، مزایا و کاربرد این نوع لوله‌ها خواهیم پرداخت.

ویژگی‌ ها، مزایا و معایب لوله تک لایه

در این بخش همراه ما بمانید تا به مهم‌ترین مزایا و ویژگی‌های لوله‌های تک لایه به صورت خلاصه اشاره کنیم.

  • این لوله‌، دارای طول عمری بسیار بالا است که می‌تواند بیش از 50 سال باشد.
  • از لوله تک لایه می‌توان در دماهای بین -21 تا +95 درجه سانتی‌گراد، استفاده کرد.
  • این لوله از رسوب و رشد جلبک جلوگیری کرده و به عنوان یک عایق حرارتی و صوتی نیز عمل می‌کند.
  • لوله تک لایه در برابر مواد شیمیایی، پوسیدگی و زنگ‌زدگی مقاوم است.
  • انتقال و نصب این لوله نسبت به لوله‌های دیگر آسان‌تر است.
  • این لوله با محیط‌زیست سازگاری بالایی دارد و بهداشتی است.
  • لوله تک لایه سطح داخلی صاف و صیقلی دارد که باعث کاهش اصطکاک در جریان سیالات می‌شود.

علاوه بر ویژگی‌های مفید این محصول که در بالا اشاره کردیم، جالب است بدانید که قیمت لوله تک لایه، نسبت به بقیه رقبا مقرون به صرفه‌تر به نظر می‌رسد؛ همچنین، باید به این نکته اشاره کرد که تمامی محصولات از جمله لوله‌های تک لایه علاوه بر ویژگی‌های مثبت، دارای ویژگی‌های منفی نیز هستند که شامل موارد زیر می‌شود:

  • این لوله در برابر فشار و ضربات سنگین مقاومت کافی ندارد که حتی می‌تواند منجر به شکستن آن شود. اگر به دنبال لوله بسیار مقاوم دربرابر فشار هستید، پیشنهاد اول و آخر ما به شما، لوله های پنج لایه نیوپایپ می باشد که می توانید آن ها را از نمایندگی نیوپایپ در مشهد، تهران و ... خریداری کنید.
  • لوله تک لایه انبساط طولی زیادی دارد که در طول زمان باعث نازک شدن دیواره آن و کاهش مقاومت خواهد شد.

با توجه به مطالب فوق، استفاده از لوله تک لایه برای لوله‌کشی آب گرم در زیر کف‌بندی توصیه نمی‌شود؛ زیرا در اثر گرما، این لوله‌ها منبسط شده و شکل خود را از دست می‌دهد، که این موضوع باعث آسیب‌هایی در لوله و کف‌بندی می‌شود.

سایز لوله تک لایه

قطر این لوله‌ معمولا در بازه 20 تا 63 میلی‌متر قرار دارد. ابعاد لوله تک لایه بیشتر بر اساس قطر داخلی آن تعیین می‌شود؛ به عنوان مثال، لوله‌هایی که قطر داخلی آن‌ها 20 میلی‌متر است، به عنوان لوله‌های سایز 2 شناخته می‌شوند.

بیشتر بخوانید» لوله سفید به لوله های تک لایه پلمیری گفته می شود که به منظور تصفیه آب، برای لوله کشی آب آَشامیدنی و ... مورد استفاده قرار می گیرد. این لوله ها هم مانند دیگر انواع لوله ها، مزایا و معایب خاص خود را دارد. به منظور آشنایی با لوله سفید و مزایا و معایب آن، روی لینک داده شده کلیک کنید.

انواع لوله تک لایه و کاربرد آن ‌ها

لوله‌‌های تک لایه به سه دسته تقسیم می‌شوند: لوله تک لایه PP، لوله تک لایه PPRC 3، و لوله تک لایه PEX. از لحاظ برند نیز، می‌توان آن‌ها را به لوله آذین، لوله تک لایه 20 اتمسفر صبا و لوله سفید دسته‌بندی کرد؛ در ادامه، ویژگی‌های هر یک از این لوله‌ها را به صورت خلاصه بررسی می‌کنیم.

  • لوله تک لایه PP برند آذین: از مواد پلیمری استاندارد ساخته شده‌اند که برای انتقال آب در دماهای مختلف انتخاب مناسبی هستند و همچنین در برابر نور خورشید حساسیت بالایی دارند.

بیشتر بخوانید» انواع مختلفی لوله پلاستیکی در بازار موجود است که هر یک از آن ها ویژگی ها، مزایا و معایب خاص خود را دارند. به منظور آشنایی با انواع لوله پلاستیکی و مزایای آن‌ ها در لوله کشی، روی لینک داده شده کلیک کنید.

  • لوله تک لایه PPRC 3 برند 20 اتمسفر صبا: این لوله‌ها حرارت را به خوبی نگه می‌دارند و دارای انعطاف پذیری قابل قبولی هستند؛ همچنین انتخاب مناسبی برای استفاده در تاسیسات ساختمان به حساب می‌آیند؛ چرا که می‌توانند فشار آب سرد و گرم را به خوبی تحمل کنند.
  • لوله تک لایه PEX: جنس این مدل لوله‌ها از پلاستیک است که با وجود کیفیت و مقاومت زیاد آن‌ها، جایگزین مناسبی برای لوله‌های فولادی، گالوانیزه و مسی به نظر می‌رسند.

با توجه به هر یک از موارد گفته شده در ارتباط با انواع لوله‌های تک لایه، می‌توان کاربرد آن‌ها را به موارد زیر دسته بندی کرد:

  • لوله‌کشی آب‌های آشامیدنی و انشعابات شهری و روستایی
  • لوله‌کشی ساختمان‌ها، هتل‌ها، بیمارستان‌ها، مجتمع‌های مسکونی، تجاری و اداری
  • منابع ذخیره و تصفیه آب
  • لوله‌کشی یونیت دندانپزشکی و دامپزشکی
  • شبکه‌های آب‌رسانی شهری و تحت‌فشار، فاضلاب‌های صنعتی و محیط‌های اسیدی و …

شایان ذکر است، در مکان‌هایی که نیاز به استفاده از لوله‌های تک لایه وجود دارد، احتمال خوردگی، شکستگی، رسوب‌گذاری و هدررفت انرژی وجود دارد. بنابراین، استفاده از پوشش محافظ برای حفاظت از آنها الزامی خواهد بود.

اتصالات لوله تک لایه

برای نصب لوله‌های تک لایه، نیاز به ابزارهایی مانند جعبه ابزار، صفحه المنت، دستگاه جوش فیوژن نیمه اتوماتیک، ترموستات دستگاه جوش فیوژن، دسته دستگاه جوش، دستگاه جوش نیمه اتوماتیک، قالب دستگاه جوش، قیچی لوله‌بر و رند لوله‌های فویل‌دار دارید. از جمله اتصالاتی که برای این لوله‌ها بکار می‌رود، می‌توان به بوشن، انواع زانوها، سه راه، لوله خم، بست لوله‌ها، انواع شیر مغزی، شابلون و… اشاره کرد.

جمع‌ بندی

لوله‌های تک لایه با نام‌هایی مانند لوله پلی‌پروپیلن و لوله سبز، از جنس پلاستیک و با دوامی بیش از 50 سال برای تاسیسات ساختمانی استفاده می‌شوند. ویژگی این لوله‌ها شامل مقاومت در برابر دماهای مختلف و ضد رسوب بوده و همچنین معایب آن‌ها شامل کمبود مقاومت در برابر فشار و انبساط طولی است. انواع آن شامل PP، PPRC 3، و PEX که برای لوله‌کشی آب، ساختمان‌ها و شبکه‌های آب‌رسانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای نصب این لوله‌ها، ابزارهایی مانند دستگاه جوش و قیچی لوله‌بر استفاده می‌شود.